Intersolar 2024: wyłoniono najlepsze rozwiązania z obszaru elektromobilności
W ramach konkursu The smarter E AWARD w kategorii E-mobility na ostatnich targach Intersolar Europe jury przyznało trzy nagrody dla najlepszych rozwiązań obejmujących m.in. panele fotowoltaiczne dla samochodów ciężarowych.
Spośród dziewięciu finalistów tegoroczne jury konkursu The smarter E AWARD w ramach kategorii E-mobility wyłoniło trzech zwycięzców, których rozwiązania zasłużyły na szczególne wyróżnienie. Wśród nich znalazły się izraelska firma Apollo Power, niemieckie EcoG oraz szwajcarska firma Designwerk Technologies.
Elastyczne moduły PV dla tirów
Apollo specjalizuje się w wytwarzaniu elastycznych modułów fotowoltaicznych dla różnych projektów, w tym m.in. dla wielkopowierzchniowych instalacji dachowych, które – w odróżnieniu od tradycyjnych modułów montowanych na szynach – buduje się, rozwijając „rolkę solarną” i następnie przymocowując ją do określonej powierzchni (Apollo Solar Roll).
W ramach konkursu The smarter E AWARD na tegorocznych targach Intersolar Apollo znalazł się w gronie zwycięzców w kategorii E-mobility dzięki rozwiązaniu SolarPaint. Są to elastyczne, lekkie (mniej niż 15 kg dla całego systemu) i wytrzymałe moduły fotowoltaiczne, zamontowane na dachu pojazdu ciężarowego. SolarPaint pozwala zmniejszyć emisję CO2, koszty paliwa i energii oraz zapewnić dodatkowe źródło zasilania.
Jury konkursu doceniło SolarPaint za bardzo prostą integrację modułów. Są one podłączane bezpośrednio do akumulatorów pojazdów. Jak twierdzi Apollo, testy rozwiązania pozwoliły odnotować nawet 10-proc. oszczędność paliwa, a cała inwestycja ma szansę zwrócić się w okresie 12-18 miesięcy.
Zestaw składa się z dwóch elastycznych modułów i kontrolera ładowania. Wymiary pojedynczego panelu wynoszą 2020 x 1005 x 2,6 mm. Montaż całego zestawu ma zająć nie więcej niż dwie godziny. Produkt jest dostępny w sprzedaży.
Powerblock EcoG Connect
Niemiecka firma EcoG zdobyła uznanie jury dzięki swojemu rozwiązaniu powerblock EcoG Connect. Jest to urządzenie umożliwiające inteligentny rozdział mocy na kilka punktów ładowania w zależności od chwilowego zapotrzebowania.
Powerblock EcoG Connect składa się z m.in. z modułów mocy oraz systemu sterującego. Jest w stanie w sposób inteligentny rozdzielać moc na różne typy stacji ładowania, takie jak np. wallboxy (stacje ładowania o małej mocy) oraz tzw. ultraszybkie stacje ładowania (High-Power Charger, HPC).
Zdaniem EcoG, ich rozwiązanie pozwala zminimalizować koszty obsługi hubu ładowania, a także w optymalny sposób zarządzać dostępną mocą (która wcale nie musi być równa sumarycznej mocy urządzeń zainstalowanych w danej lokalizacji) w zależności od rzeczywistego zapotrzebowania.
Powerblock EcoG Connect ma zdolność do zarządzania mocą do 1 MW. Producent deklaruje, że ich niezależne rozwiązanie ma być kompatybilne ze stacjami ładowania wielu znanych producentów, w tym również ze stacjami obsługującymi standard MCS (Megawatt Charging System).
Kontenerowy zestaw do ładowania eTrucks
Szwajcarska firma Designwerk Technologies na tegorocznych targach zaprezentowała Megawatt Battery Charging System, czyli kontenerowe rozwiązanie służące do szybkiego ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych w standardzie MCS.
Urządzenie składa się z zestawu baterii o maksymalnej pojemności 2 MWh, niezbędnej elektroniki oraz punktów ładowania z kablami chłodzonymi cieczą zamkniętych w kontenerze o wymiarach 8600 x 2550 x 3000 mm. Całkowita masa systemu wynosi 25 ton.
Maksymalna moc ładowania pojazdów to 2,1 MW. Megawatt Battery Charging System został stworzony głównie z myślą o ładowania dużą mocą elektrycznych pojazdów ciężarowych za pośrednictwem złącza MCS. Jednakże istnieje również możliwość wyposażenia urządzenia w punkty ładowania w standardzie CCS oferujące mniejszą moc ładowania, maksymalnie do 350 kW.
Megawatt Battery Charging System może wykorzystywać zarówno baterie NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe) oraz LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe). Jest przystosowany również do obsługi magazynów energii pochodzących z recyklingu. Główną zaletą wbudowanego systemu magazynowania energii ma być możliwość znaczącej redukcji mocy przyłączeniowej dla zestawu, która może być ograniczona do kilkuset kW, w zależności od założeń projektowych.
Według producenta do systemu można podłączyć również instalacje fotowoltaiczną. Podłączenie następuje po stronie AC.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.