InPost wyposaży paczkomaty w fotowoltaikę i magazyny energii
InPost wprowadza autonomiczne paczkomaty, które dzięki wyposażeniu w panele fotowoltaiczne i magazyny energii mogą działać bez względu na dostępność sieci elektrycznej. W naszym kraju w programie pilotażowym firma postawiła dziewięć urządzeń tego typu.
W Polsce pilotaż autonomicznych paczkomatów trwa w Gdańsku oraz Krakowie. Firma sprawdzi urządzenia także na rynkach europejskich – w Wielkiej Brytanii, we Francji i Włoszech.
W nowym modelu paczkomatu zachowano wszystkie funkcjonalności standardowego urządzenia. Wprowadzono jednak dodatkowe opcje, które pozwalają na optymalizację zużycia energii. Oświetlenie paczkomatu po zmierzchu zmniejsza się do 30 proc. swojej mocy, a w godzinach nocnych, kiedy paczkomat nie jest używany, może zostać wyłączone całkowicie.
Panele fotowoltaiczne i magazyn energii
Nowe paczkomaty mają na dachu panele fotowoltaiczne i są wyposażone w magazyny energii, które mogą pracować nawet w ujemnych temperaturach. Zastosowanie wbudowanej baterii umożliwia umieszczenie urządzenia nowego typu w dowolnym miejscu, niezależnie od dostępu do sieci zasilania. Baterie bowiem magazynują prąd wytworzony przez panele w dzień i mogą być źródłem zasilania w nocy.
W ramach pilotażu InPost stawia także „maszyny matki” podłączone do sieci energetycznej. Wyposażono je w funkcję ładowania baterii zasilających urządzenia autonomiczne w przypadku złych warunków pogodowych.
Nowe paczkomaty także w Londynie i we Florencji
W ramach pilotażu nowych paczkomatów w Polsce, w Krakowie i Gdańsku ustawiono dziewięć urządzeń. Pod koniec maja oddano do użytku trzy paczkomaty we Florencji. Jak podkreśla InPost, do tej pory nie było potrzeby wymiany baterii w paczkomacie.
W Londynie trwają testy dwóch paczkomatów. Z kolei w okolicy miasta Lille we Francji pilotaż ma wystartować jeszcze w tym miesiącu. InPost planuje uruchomienie tam dziewięciu autonomicznych urządzeń.
Izabela Karolczyk-Szafrańska, Group Chief Marketing & ESG Officer, podkreśla, że prowadzenie pilotażu równocześnie w czterech europejskich krajach pozwoli zebrać wiedzę na temat możliwości rozbudowy sieci maszyn autonomicznych w krajach, w których występują odmienne warunki pogodowe.
InPost na drodze do dekarbonizacji
Autonomiczny paczkomat to kolejny krok InPostu w kierunku zmniejszania śladu węglowego. Grupa inwestuje także w rozwój elektromobilności, stawiając na zeroemisyjne pojazdy w zakresie floty i ładowarki elektryczne.
Jak podaje InPost, jest on pierwszą firmą w Polsce z zatwierdzonymi przez SBTi celami Net-Zero do 2040 oraz jedną z siedmiu firm na świecie w sektorze logistycznym, która realizuje ambitną ścieżkę dekarbonizacji do 2040 r.
Grupa InPost na koniec pierwszego kwartału 2024 r. dysponowała blisko 70 tys. punktów out-of-home. Wśród nich jest ponad 37 tys. paczkomatów i ponad 31 tys. punktów nadania i odbioru w dziewięciu krajach (Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Polska, Portugalia, Wielka Brytania, Włochy). InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce, współpracując z około 100 tys. e-sprzedawców. Tylko w 2023 r. firma obsłużyła 892 mln przesyłek.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Kto bogatemu zabroni