REKLAMA
 
REKLAMA

Wchodzi w życie rozporządzenie REMIT II

Wchodzi w życie rozporządzenie REMIT II
fot. Charlotte Venema/Unsplash

Dziś (7 maja) wchodzi w życie rozporządzenie REMIT II mające znaczenie dla hurtowego rynku energii. Wprowadzone przepisy mają chronić ten rynek przed manipulacjami i nieuprawnionym wykorzystywaniem informacji wewnętrznych.

Urząd Regulacji Energetyki (URE) wskazuje, że unijne rozporządzenie REMIT II, obowiązujące od 7 maja 2024 r., ma szczególne znaczenie dla integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii. Wprowadza szereg zmian w przepisach chroniących hurtowy rynek energii przed manipulacjami i nieuprawnionym wykorzystywaniem informacji wewnętrznych. Rozszerza zakres podmiotów i produktów energetycznych objętych przepisami, rozszerza obowiązki uczestników rynku i innych podmiotów, a także definicję manipulacji na rynku i informacji wewnętrznej. Ponadto wzmocniono kompetencje Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i regulatorów krajowych.

Zalecenia URE

Prezes URE zaleca wszystkim podmiotom, które działają na hurtowym rynku energii zapoznanie się z nowym aktem prawnym – ze względu na szeroki zakres nowelizacji. Istotna jest także informacja ACER „Open letter on the implications of the revision of Regulation (EU) No 1227/2011 on REMIT data reporting aspects and notification obligations”.

REKLAMA

Urząd przygotował zestawienie najistotniejszych zmian wprowadzonych nowymi przepisami. Należą do nich m.in.:

REKLAMA

  • rozszerzenie zakresu zastosowania rozporządzenia REMIT II także o obrót produktami energetycznymi sprzedawanymi w obrocie hurtowym, które są instrumentami finansowymi;
  • dostosowanie definicji zawartych w rozporządzeniu do obowiązujących w regulacjach dotyczących rynku finansowego, w tym m.in.: rozszerzenie definicji informacji wewnętrznej o etapy pośrednie procesu, rozszerzenie definicji manipulacji na rynku o wszelkie zachowania związane z produktami energetycznymi sprzedawanymi w obrocie hurtowym, które generują lub mogłyby generować fałszywe bądź wprowadzające w błąd sygnały dotyczące ich podaży, popytu lub ceny, a także wskazanie, że manipulacja na rynku może oznaczać zachowanie osoby prawnej lub fizycznej, która bierze udział w podejmowaniu decyzji o prowadzeniu działalności na rachunek danej osoby prawnej;
  • rozszerzenie definicji produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym;
  • wskazanie wprost jako uczestników rynku podlegających rozporządzeniu operatorów systemów dystrybucyjnych, operatorów systemu magazynowania i operatorów systemu LNG;
  • wprowadzenie definicji osoby zawodowo pośredniczącej w zawieraniu transakcji lub zawodowo realizującej transakcje;
  • zmiana definicji zorganizowanej platformy obrotu – zgodnie z REMIT II oznacza ona: giełdę energii, brokera energetycznego, platformę zdolności energetycznych lub inny system bądź mechanizm, w ramach którego dochodzi do interakcji wielu deklaracji gotowości stron trzecich do zakupu lub sprzedaży produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym w sposób, który może skutkować transakcją;
  • wprowadzenie definicji uczestnika rynku LNG – osoby fizycznej lub prawnej, niezależnie od jej siedziby lub miejsca zamieszkania, która zajmuje się obrotem LNG;
  • zwiększenie obowiązków informacyjnych wobec zorganizowanych platform obrotu (OMP);
  • wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji wewnętrznych za pośrednictwem platform informacji wewnętrznych (IIP – inside information platform);
  • uszczegółowienie i rozszerzenie obowiązków informacyjnych uczestników rynku w zakresie przekazywania ACER danych dotyczących rynku LNG i transakcji zawieranych na hurtowych rynkach energii;
  • zwiększenie kompetencji ACER;
  • zwiększenie obowiązków krajowych organów regulacyjnych w zakresie nadzoru nad hurtowym rynkiem energii, współpracy z ACER i innymi krajowymi organami regulacji energetyki, organami nadzoru finansowego oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), organami ds. ochrony konkurencji, organami podatkowymi oraz EUROFISC, a także innymi instytucjami na poziomie krajowym;
  • ujednolicenie we wszystkich krajach członkowskich UE podejścia do sankcji i środków administracyjnych przewidzianych za naruszenia rozporządzenia REMIT II.

Więcej szczegółowych informacji można znaleźć na stronie URE.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA