REKLAMA
 
REKLAMA

Orlen przetestował pierwszy na świecie system wielopaliwowy

Orlen przetestował pierwszy na świecie system wielopaliwowy
Fot. Orlen

Orlen z sukcesem zakończył testy prototypowego zespołu kogeneracyjnego o mocy 1 MW, wyposażonego w system wielopaliwowy Multifuel. Umożliwia on produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru lub gazu ziemnego, a także ich mieszanki.

Pomiary kluczowych parametrów zespołu kogeneracyjnego wyposażonego w system Multifuel potwierdziły jego wysoką efektywność i niezawodność. Podczas testów wykorzystano ponad pół tony wodoru w różnych mieszaninach z gazem ziemnym. W ich trakcie sprawność produkcji energii elektrycznej wzrosła o ponad 5 proc. w porównaniu do parametrów fabrycznych. Prototyp wyposażony w system wielopaliwowy wykorzystuje więc paliwo efektywniej niż standardowe jednostki.

Testy potwierdziły również bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru i gazu ziemnego w takich procesach.

REKLAMA

Przejście na zasilanie wodorem

Jak podaje Orlen, system Multifuel – stworzony przez koncern we współpracy z Horus-Energią – to pierwszy na świecie system wielopaliwowy. Można go instalować w już istniejących jednostkach, co umożliwi ich stopniowe przejście na zasilanie wodorem. Multifuel pozwala bowiem na płynną zmianę podawanego paliwa – może to być wodór, gaz ziemny lub ich mieszanka w dowolnych proporcjach.

Paliwa trafiają do  jednostki wytwarzającej energię przez dwa niezależne układy zintegrowane z systemem sterowania i kontroli. To pozwala dowolnie zmieniać proporcje składu mieszanki. Dawki paliwa reguluje się automatycznie, bez konieczności redukcji mocy. Zmianę parametrów można zastosować w ciągu jednego cyklu pracy silnika.

Multifuel pozwoli na wykorzystanie paliw alternatywnych w energetyce – w jednostkach wytwórczych zasilających zakłady przemysłowe, ciepłownie i obiekty użyteczności publicznej. To przyczyni się do redukcji emisji CO2 w tej branży. Ponadto nisko- i zeroemisyjna energia elektryczna i ciepło mają pomóc stabilizować krajowy system elektroenergetyczny, pracę magazynów energii, hubów elektromobilności i klastrów wodorowych.

REKLAMA

Iwona Waksmundzka-Olejniczak, członek zarządu Orlen ds. strategii i zrównoważonego rozwoju, podkreśliła, że szerokie wykorzystanie paliw alternatywnych, m.in. wodoru, jest niezbędnym elementem transformacji energetycznej i warunkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 r.

Grupa Orlen wspiera ten proces, m.in. rozwijając technologie pomostowe, które zapewnią płynne przejście od paliw kopalnych do nisko- i zeroemisyjnych gazów. Wykorzystując doświadczenie, zasoby oraz infrastrukturę, jakie wniosło do koncernu PGNiG, opracowaliśmy wyjątkową w skali światowej technologię, której zastosowanie umożliwia produkcję energii z wykorzystaniem gazu ziemnego oraz wodoru, w zależności od dostępności danego paliwa. Elastyczność oferowaną przez technologię Multifuel potwierdziły pomyślne wyniki testów, co otwiera drogę do szybkiej komercjalizacji tego rozwiązania – powiedziała.

Patent na Multifuel

Prototyp, który wykorzystuje autorskie rozwiązanie opracowane przez Orlen, został już zgłoszony do Urzędu Patentowego RP. Ochrona patentowa ma być rozszerzona także na Europę i USA.

Spółka planuje rozpocząć komercjalizację systemu Multifuel już w przyszłym roku. Orlen będzie go oferował na zasadzie licencji umożliwiającej sprzedaż zespołów kogeneracyjnych z systemem Multifuel jako rozszerzenie oferty specjalnych i konwencjonalnych jednostek wytwórczych.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA