Ten start-up chce wytwarzać biografit do baterii EV z wiórów drzewnych
Pochodząca z Nowej Zelandii firma CarbonScape zamierza skomercjalizować produkcję biografitu w Europie i USA. Mógłby on następnie być stosowany do produkcji baterii do samochodów elektrycznych. W projekt zainwestował już m.in. gigant sektora biogospodarki – Stora Enso.
Jak donosi CarbonScape, grafit jest jednym z najważniejszych surowców potrzebnych do budowy baterii litowo-jonowej; stanowi nawet 50 proc. masy gotowego magazynu energii. Na ten moment światowa produkcja grafitu nie jest zrównoważona, a podaż nie nadąża za dynamicznie rosnącym popytem, co według start-upu może prowadzić do osiągnięcia deficytu na poziomie 770 tys. ton rocznie do 2030 r.
Biografit z wiórów drzewnych
CarbonScape to start-up wywodzący się z Nowej Zelandii, który od 2016 r. pracuje nad wytwarzaniem biografitu. Chce zastąpić swoim procesem obecnie niezrównoważoną produkcję surowca. Wynikiem dotychczasowych wysiłków jest opatentowany proces CarbonScape, który wykorzystuje produkty uboczne przemysłu drzewnego i leśnego, takie jak zrębki do produkcji biografitu. Jak twierdzi firma, jest to zrównoważona alternatywa dla grafitu syntetycznego i naturalnego (wydobywanego).
Obecnie start-up z Nowej Zelandii nie chce ujawniać szczegółów opatentowanego procesu technologicznego. Wiemy jednak, że dąży do komercjalizacji rozwiązania, w czym wspierać go będą światowi giganci.
18 mln dolarów wsparcia
Ostatnio CarbonScape poinformował o nowej inwestycji, która znacząco wesprze komercjalizację biografitu i przyspieszy plany uruchomienia produkcji w Europie i na terenie USA. Wśród inwestorów CarbonScape znajdują się tacy giganci jak Stora Enso oraz ATL. Pierwsza firma to globalny dostawca opakowań, biomateriałów i konstrukcji drewnianych, a także jeden z największych na świecie prywatnych właścicieli lasów. Z kolei firma ATL (Amperex Technology Limited) to globalny producent baterii litowo-jonowych z siedzibą w Hongkongu.
Zdaniem CarbonScape produkcja biografitu ma duże znaczenie strategiczne, gdyż firma chce wytwarzać bioprodukt na terenie Unii Europejskiej i USA, tym samym zapewniając bezpieczeństwo dostaw dla amerykańskich i europejskich producentów baterii. To może w przyszłości mieć ogromne znaczenie w kontekście napięć handlowych w relacjach z Chinami i ryzyka niestabilności łańcuchów dostaw z krajów azjatyckich.
Warto dodać, że produkcja biografitu ma ujemny ślad węglowy. Według CarbonScape przy założonych wolumenach produkcji będzie można wygenerować oszczędności w ilości do 30 ton CO2 na tonę materiału w porównaniu z grafitem wytwarzanym syntetycznie lub z naturalnych złóż.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.