Już 13 tys. odbiorców zmieniło sprzedawcę energii elektrycznej
Jak podaje Urząd Regulacji Energetyki, w pierwszym półroczu bieżącego roku sprzedawcę prądu zmieniło niemal 8 tys. odbiorców indywidualnych i 5 tys. odbiorców biznesowych.
Z ofert wolnorynkowych korzysta już 40 proc. klientów w gospodarstwach domowych w Polsce (prawie 6,5 mln). Od 2007 roku, kiedy umożliwiono klientom zmianę dostawcy prądu, z możliwości tej skorzystało już ponad 985 tys. odbiorców. Niemal 750 tys. stanowili odbiorcy w gospodarstwach domowych, a ponad 235 tys. to odbiorcy w grupach taryfowych A, B i C.
Jak pokazują dane URE, także i w tym roku, mimo wprowadzenia przez ustawodawcę szczególnych rozwiązań dla odbiorców w gospodarstwach domowych, decydowali się oni na zmianę sprzedawcy energii.
Jak podkreśla regulator, wpłynęło na to kilka czynników, m.in. poziom świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także dostępność konkurencyjnych ofert na rynku oraz łatwość dokonania takiej zmiany.
Jak wybrać dostawcę energii?
Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności dokładnego zapoznania się z ofertą i warunkami umowy, zanim podpiszemy dokumenty u dostawcy energii. Poza ceną energii należy zwracać uwagę na to, czy oprócz sprzedaży energii oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty. Ważne jest także, na jaki okres zawierany jest kontrakt i jakie są warunki wypowiedzenia (czy przewidziano opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy). Należy sprawdzić także, na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.
URE podkreśla, że przed zawarciem umowy z nowym sprzedawcą należy dokładnie przeanalizować wszystkie dokumenty i upewnić się czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.
Urząd Regulacji Energetyki przypomina, że od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych. To oznacza, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych, np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy. Jest jednak możliwość zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy zlokalizowanym np. w galerii handlowej.
W przypadku zawierania umowy na odległość sprzedawca powinien poinformować na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać wzór tego oświadczenia. Można odstąpić od umowy zawartej na odległość, np. przez telefon, w terminie 14 dni od jej zawarcia. Nie musimy podawać przyczyn odstąpienia od umowy i nie poniesiemy żadnych kosztów z tego tytułu.
Należy zachować ostrożność, gdy w dokumentach nie podano danych firmy, z którą chcemy zawrzeć umowę lub nie jesteśmy w stanie zweryfikować firmy, którą reprezentuje przedstawiciel handlowy. Należy przyjrzeć się także ofertom promocyjnym, kiedy sprzedawca namawia do szybkiego podpisania umowy. Jeśli sprzedawca obiecuje niższą stawkę opłaty za energię/gaz, należy zweryfikować, czy w umowie nie uwzględniono dodatkowych opłat lub kar oraz dodatkowo płatnych usług (np. ubezpieczenia).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.