Sprzedaż elektryków w Polsce wzrosła
Jak wynika z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do czerwca 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 238 tys. nowych samochodów osobowych. To ponad 12 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Sprzedaż elektryków wzrosła rok do roku o ponad 3/4.
W każdej kategorii rejestracji było więcej niż przed rokiem, a największy wzrost odnotowały auta z napędem alternatywnym. W pierwszej połowie br. Polacy kupili 102 tys. nowych pojazdów z napędami alternatywnymi – 24 proc. więcej niż rok wcześniej. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie ponad 172 tys. samochodów osobowych – o ponad 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z kolei klienci indywidualni w pierwszym półroczu br. zarejestrowali 66 tys. nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7 proc. r/r.
W pierwszych sześciu miesiącach br. fabryki motoryzacyjne w Polsce wyprodukowały prawie 306 tys. pojazdów. To o ponad 42 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2022 roku.
Firmy napędzają sprzedaż
Jak podają KPMG i PZPM, w omawianym okresie zwiększyła się także liczba rejestracji nowych samochodów marek premium+ (58,1 tys.), co oznacza ponad 18-proc. wzrost r/r. Ponad 60 proc. pojazdów marek premium+ wyposażona była w napęd alternatywny. W tym segmencie dominują klienci instytucjonalni. Nabyli oni o 15,1 proc. więcej samochodów marek premium+ (47,6 tys.) niż w pierwszym półroczu 2022. Liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych wzrosła o 38,3 proc. (10,4 tys.).
Jak pokazują wyniki rejestracji, wzrosty wynosiły ponad 12 proc. i – co szczególnie istotne – prawie 16 proc. wolumenu stanowiły zakupy przez klientów instytucjonalnych. Pokazuje to, że nastroje przedsiębiorców są dobre, a gospodarka mimo wszystkich problemów ma się nieźle. Segmentem, który wskazuje najwyższe wzrosty, nieraz nawet powyżej 100 proc., jest segment pojazdów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. Trzeba jednak dodać, że dzieje się to kosztem zmniejszenia liczby rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi – w tym samochodów z silnikami Diesla. Warte odnotowania są również wzrosty w segmencie marek premium, które wyniosły prawie 20 proc. a w których aż 60 proc. stanowiły samochody z napędami nisko- i zeroemisyjnymi. Mając jednak na uwadze fakt, że w 2030 roku w praktyce połowa zarejestrowanych aut będzie miała napędy zeroemisyjne, to zupełnie nie dziwi – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Więcej aut z napędami alternatywnymi
W okresie od stycznia do czerwca 2023 roku w Polsce zarejestrowano 102 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Jak podkreśla Mirosław Michna z KPMG, przeważającą większość rynku (85 proc.) stanowiły hybrydy. W ciągu sześciu miesięcy 2023 roku zarejestrowano ich 86,7 tys. – o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy wzrost procentowy sprzedaży dotyczy samochodów elektrycznych, których zarejestrowano aż 76,7 proc. więcej (8,6 tys.) niż w pierwszym półroczu 2022 roku.
W podobnym tempie rośnie liczba nowych samochodów napędzanych alternatywnie rejestrowanych zarówno przez nabywców indywidualnych (+25,2 proc. r/r), jak i instytucjonalnych (+23,6 proc. r/r).
Więcej samochodów ciężarowych, autobusów i motocykli
Z raportu KPMG i PZMP wynika, że także samochody ciężarowe zanotowały wzrost sprzedaży nowego asortymentu. W pierwszej połowie 2023 roku zarejestrowano ponad 17,3 tys. tego typu pojazdów, co oznacza blisko 11-proc. wzrost r/r. O ponad 21 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2022 roku wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu sześciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 733 pojazdy tego typu. Niewielki wzrost zanotował też segment nowych przyczep i naczep, których zarejestrowano 14,2 tys. (wzrost 0,4 proc. r/r) .
Rynek motocykli także odnotował wzrost w pierwszym półroczu br., kiedy Polacy zarejestrowali ponad 16,4 tys. motocykli – o 13,4 proc. więcej r/r. Największym zainteresowaniem cieszyły się motocykle typu Sport Tourer (+96 proc. r/r) i Tourist (+32 proc. r/r).
Rośnie produkcja samochodów
Jak podano w opracowaniu PZPM i KPMG, w pierwszym półroczu 2023 roku wyprodukowano w Polsce 305,8 tys. pojazdów samochodowych – o blisko 43 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+63 proc. r/r), najmniejszy natomiast w segmencie autobusów (+11,1 proc. r/r).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.