REKLAMA
 
REKLAMA

Ta platforma pozwala na szybkie wykrywanie usterek w komercyjnych systemach PV

Ta platforma pozwala na szybkie wykrywanie usterek w komercyjnych systemach PV
SmartHelio

Firma SmartHelio Sarl opracowała platformę wykorzystującą sztuczną inteligencję do gromadzenia danych i zarządzania nimi. Dzięki narzędziu właściciele komercyjnych projektów PV mają być w stanie zredukować koszty związane z O&M.

Opracowane rozwiązanie nosi nazwę Autopilot i jest platformą służącą do zbierania danych, zarządzania nimi, a tym samym umożliwiającą szybkie wykrywanie błędów oraz wydłużenie żywotności wielkoskalowych systemów fotowoltaicznych.

Rozwiązanie od SmartHelio zostało zaprezentowane na tegorocznych targach Intersolar i zdobyło wyróżnienie w postaci zakwalifikowania się do grona finalistów konkursu Intersolar Award 2023 w kategorii fotowoltaika. Jury doceniło platformę za wykorzystanie sztucznej inteligencji i nauczania maszynowego oraz łatwą integrację z istniejącymi systemami do zarządzania farmami PV.

REKLAMA

Wszystko w jednym miejscu

Jak piszą o niej sami twórcy, platforma gromadzi, przetwarza, a także generuje informacje w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i finansowej. Autopilot łączy się bezpośrednio z systemem SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) służącym do monitorowania i zdalnego sterowania procesami. SCADA zbiera dane z czujników, urządzeń i systemów kontrolnych, a następnie umożliwia wizualizację, analizę i kontrolę tych procesów. Autopilot łączy się również z systemem CMS (Content Management System), który z kolei służy do zarządzania treściami i porządkowania ich w sposób prosty i zrozumiały.

Koneksja pomiędzy tymi systemami ma zapewnić użytkownikowi końcowemu wygodę, szybkie działanie i wysoką trafność w zakresie wykrywania problemów oraz generowania rozwiązań.

Predictive maintenance

Autopilot przewiduje i lokalizuje usterki i awarie komponentów w czasie rzeczywistym. System identyfikuje prawdopodobną przyczynę problemu, potrafi określić bieżące i przyszłościowe straty wynikające z wystąpienia problemu, a także zaproponować rozwiązanie.

REKLAMA

Działanie systemu w tak szerokim zakresie ma dać korzyści zarówno kadrze zarządzającej, jak i pracownikom fizycznym, którzy będą mogli w łatwiejszy sposób zlokalizować problem i go usunąć. Autopilot umożliwia również przekazywania zadań oraz statusów konkretnych ticketów pomiędzy poszczególne szczeble w zespole operacyjnym.

Kiedy to się przydaje?

SmartHelio podaje ciekawe przykłady zastosowania platformy Autopilot w życiu codziennym. Jest wśród nich sytuacja, w której wykryto problem z jednym z falowników działających w systemie fotowoltaicznym. Błąd pojawiał się często, a jego przyczynę trudno było zweryfikować. Pomocna okazała się Platforma Autopilot, która wówczas jako przyczynę problemu uznała przegrzewanie się poszczególnych elementów urządzenia. To miało być prawdopodobną przyczyną błędu. Zdaniem SmartHelio Autopilot pozwolił zaoszczędzić około tygodnia, który zostałby poświęcony na poszukiwanie przyczyny problemu.

Innym interesującym przykładem może być sytuacja, w której z powodu burzy piaskowej doszło do redukcji wydajności pracy systemu fotowoltaicznego o 62 proc. Właściciel systemu pierwotnie zlecił czyszczenie systemu, aby przywrócić jego wydajność do maksymalnego poziomu. Wykorzystanie Autopilota miało jednak pozwolić na przewidzenie nadchodzącego dwa dni po burzy piaskowej deszczu, którego parametry (ilość, intensywność itp.) miały być wystarczające do usunięcia zanieczyszczeń z paneli. Wykorzystanie inteligentnego narzędzia pozwoliło na wygenerowanie oszczędności dzięki nieponiesieniu kosztów na zakup usługi czyszczenia.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA