REKLAMA
 
REKLAMA

Ładowanie roweru elektrycznego w mieście? Żaden problem

Ładowanie roweru elektrycznego w mieście? Żaden problem
fot. Solum

Nietrudno zauważyć dziś na ulicy elektryczny rower czy hulajnogę. Trudno natomiast znaleźć miejsce, aby swój środek transportu naładować w centrum miasta. Hiszpańska firma Solum ma na to sposób.

Hiszpańska firma Solum z siedzibą w Sevilli ma w swojej ofercie rozwiązania przeznaczone do ładowania elektrycznych środków transportu, takich jak hulajnogi czy rowery, a także fotowoltaiczny chodnik. System łączący oba rozwiązania zyskał uznanie tegorocznego jury na targach Intersolar w Monachium.

Solum opracował i zaprezentował kompletny system Helios przeznaczony do ładowania rowerów i hulajnóg w centrum miasta. Co ważne, system pracuje w trybie off-grid dzięki zasilaniu za pośrednictwem fotowoltaicznego chodnika oraz systemowi magazynowania energii w bateriach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP).

REKLAMA

Błyskawiczny montaż

Helios umożliwia zaparkowanie swojego środka transportu i jego naładowanie zieloną energią. W zależności od konfiguracji system może dysponować miejscem na 6-16 pojazdów.

Jak podkreśla Solum, fakt, że Helios nie wymaga podłączenia do konwencjonalnego źródła zasilania, powoduje, że można go zainstalować niemal w dowolnej przestrzeni miejskiej w zaledwie jeden dzień roboczy. Rozwiązanie sprawdzi się w centrach zatłoczonych miast, w których mieszkańcy coraz częściej zamiast samochodu wybierają inny środek przemieszczania się, taki jak rower elektryczny bądź hulajnoga.

Każde stanowisko Helios umożliwia pewne zamocowanie swojego środka transportu i jego blokadę przy użyciu automatycznego drążka o średnicy 20 mm. Następnie należy podłączyć zasilanie i za pomocą platformy miSolum lub aplikacji Solum rozpocząć proces ładowania.

REKLAMA

Obecnie wtyczki na stacjach Helios są kompatybilne z następującymi producentami elektrycznych środków transportu: Xiaomi, Segway, SEAT, Pure Electric i Cecotec. W przyszłości lista będzie rozszerzana.

Na stronie producenta nie jest dostępna karta katalogowa, która opisywałaby system dokładniej. Jednak na podstawie przedstawionych danych możemy wnioskować, że fotowoltaiczny chodnik zasilający system Helios wybudowano na bazie modułowych paneli fotowoltaicznych. Wymiar pojedynczego modułu to 500 x 500 x 30 mm (0,25 m2). Jego moc wynosi 44 W (176W/m2), a sprawność to 19 proc.

Solum dysponuje również analogicznym rozwiązaniem bez systemu fotowoltaicznego i magazynu energii.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Czy ma ktoś doświadczenia z panelem na przyczepce albo kamperze? Brat myśli, żeby takie coś zrobić u nas na przyczepie z takim https://www.eltrox.pl/automatyka-domowa/energia-odnawialna/fotowoltaika/panele-fotowoltaiczne/panel-fotowoltaiczny-elastyczny-flex-100w-maxx-4sun-flex-etfe-m.html , ale nie wiem, czy taki jeden panel by wystarczył? Bo jeden to mi wydaje się mało i chyba sporo do przerabiania by było? Ma ktoś może takie coś u siebie?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA