Polskie drogi samowystarczalne energetycznie. Jak GDDKiA to zrobi?

Polskie drogi samowystarczalne energetycznie. Jak GDDKiA to zrobi?
fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła, że zamierza sukcesywnie zwiększać samowystarczalność energetyczną dróg. Aby osiągnąć ten cel, wymaga od wykonawców inwestycji drogowych montowania przy nich także instalacji OZE.

Jak informuje GDDKiA, spółka od lat korzystała z odnawialnych źródeł energii do zasilania niektórych aktywnych znaków na drogach. Teraz energię elektryczną z fotowoltaiki wykorzystuje na potrzeby MOP-ów i obwodów drogowych. W przyszłości energia z PV zasilić ma także oświetlenia dróg i tuneli.

Pierwsza mikroinstalacja na MOP-ie

GDDKiA odpowiada za umieszczenie przy drogach krajowych znaków podłączonych do pojedynczych paneli fotowoltaicznych lub małych turbin wiatrowych. Poza tym w ubiegłym roku zamontowała pierwszą mikroinstalację OZE na Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) Zbójecka Górka przy S7 w okolicy Rabki-Zdroju. Moc instalacji wynosi prawie 10 kW. Od kwietnia do grudnia 2022 roku wyprodukowała ona 7816 kWh energii.

REKLAMA

Spółka instaluje też panele PV na budynkach sanitariatów na MOP-ach.

Droga zasilana z OZE

Jak podaje GDDKiA, obecnie spółka weryfikuje oferty złożone w przetargach dotyczących poszerzenia dwóch odcinków autostrad. Pierwszy to fragment A1 pomiędzy węzłami Toruń Południe i Włocławek Północ, drugi to odcinek A2 Łódź Północ–Konotopa. Zadaniem wykonawców będzie opracowanie nie tylko projektu dobudowy dodatkowego pasa ruchu, ale też instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej.

GDDKiA wymaga, by oferenci oprócz wykonania koncepcji i projektów instalacji OZE przeprowadzili szczegółową analizę ekonomiczną inwestycji, uwzględniającą: koszty budowy, eksploatację, utrzymanie, a także magazyny energii. W projekcie muszą zostać ujęte optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz ich układ.

REKLAMA

Energochłonne tunele drogowe

W planach GDDKiA jest także wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych na potrzeby zasilania tuneli drogowych, które zużywają najwięcej energii w ciągu dnia. W wymaganiach dla wykonawców takich obiektów spółka uwzględnia również konieczność budowy instalacji OZE.

Pierwszy taki wymóg pojawił się w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Lutcza–Domaradz z tunelem o długości blisko 1 km. Instalacje OZE mają być umiejscowione nad tunelem. Będą zaopatrywać w energię elektryczną nie tylko ten obiekt, ale też teren obwodu drogowego w Domaradzu.

Instalacje fotowoltaiczne mają być też uwzględnione przy budowie drogi S17 Piaski–Hrebenne – na potrzeby obwodu drogowego w Krasnymstawie. Taka sama sytuacja dotyczy odcinka S16 Olsztyn–Barczewo – tam z paneli PV ma być zasilana infrastruktura zlokalizowana w obszarze węzłów drogowych.

Decyzję o wyborze rodzaju i konfiguracji instalacji OZE GDDKiA podejmie po przedstawieniu przez wykonawców szczegółowej analizy ekonomicznej (bilans kosztów i zysków oraz czasu zwrotu) inwestycji.

W planach dzierżawa terenów

W ramach dążenia do coraz większej samowystarczalności energetycznej GDDKiA chce zwiększać liczbę projektów wykorzystujących energię odnawialną. Zamierza pilotażowo oddawać w dzierżawę tereny w pasie drogowym pod budowę OZE z jednoczesnym utrzymaniem i modernizacją oświetlenia na węźle. Spółka planuje też w szerszym zakresie wykorzystywać OZE na terenie MOP-ów.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.