Innowacyjna technologia chłodzenia wygrywa w konkursie Huawei
Do 2050 roku freon wykorzystywany w klimatyzacjach i lodówkach będzie odpowiadać za 27 proc. emisji gazów cieplarnianych na świecie. Technologia firmy Dynamic Air Cooling pozwoli o połowę obniżyć emisje generowane w procesie chłodzenia.
Dynamic Air Cooling, polski start-up, który wygrał właśnie konkurs Huawei Startup Challenge (było blisko 230 zgłoszeń), to jeden z przykładów innowacji nakierowanych na walkę ze zmianami klimatu.
– Dzięki młodym polskim innowatorom mamy ogromną szansę, żeby zbudować Dolinę Zielonych Innowacji i żeby Polska była hubem zielonych innowacji w Europie, a może i na świecie – mówi agencji Newseria Biznes Alicja Tatarczuk z Huawei Polska, menedżerka ds. CSR w Huawei Polska i jedna z pomysłodawczyń konkursu Huawei Startup Challenge.
– Nasza planeta jest odpowiedzialnością nas wszystkich. To jest suma małych i większych działań, które i pojedyncze osoby, i wielkie korporacje, i rządy państw mogą wykonywać na rzecz tego, żebyśmy przyszłym pokoleniom zostawili planetę bardziej zieloną i w ogóle zdatną do życia. Dzisiaj ochrona klimatu jest jednym z największych wyzwań, jest na agendach najważniejszych organizacji i rządów – podkreśla Alicja Tatarczuk.
Jak dodaje, w przyspieszeniu zielonej rewolucji i spowolnieniu zmian klimatycznych w ogromnym stopniu mogą pomóc technologie.
Kluczowy sektor cleantech
Jak wskazuje Cleantech for Europe w raporcie „Seizing the EU’s man on the moon moment”, bez technologii z dziedziny cleantech nie uda się zrealizować celów pakietu Fit for 55, który zakłada, że do 2030 roku emisja gazów cieplarnianych zostanie ograniczona o 55 proc., a do 2050 roku UE osiągnie neutralność klimatyczną.
Z kolei Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) podkreśla, że kryzys energetyczny w Europie otwiera drogę dla przełomowych technologii, a start-upy i innowacje mogą odegrać istotną rolę w radzeniu sobie z obecnymi zakłóceniami. Dlatego też wspieranie sektora cleantech staje się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Nakłady finansowe i innego rodzaju pomoc dla start-upów zaczęły płynąć szerszym strumieniem po podpisaniu porozumienia paryskiego w 2015 roku. Tylko w 2020 roku europejski sektor cleantech przyciągnął inwestycje venture capital w wysokości ponad 5 mld euro. Coraz większe wsparcie jest o tyle istotne, że – jak ocenia IEA – prawie połowa technologii potrzebnych do osiągnięcia zerowej emisji netto nie jest jeszcze dostępna na rynku.
– Dlatego właśnie organizujemy konkurs Huawei Startup Challenge razem ze Startup Academy, żeby wyławiać najlepsze pomysły polskich młodych innowatorów i naukowców na ochronę klimatu i środowiska – mówi ekspertka Huawei Polska. – Druga edycja pokazała nam, że w polskich start-upach tkwi ogromny potencjał i one naprawdę mogą się skalować i zawalczyć o globalne rynki.
Innowacyjna technologia chłodzenia
Potencjał polskich innowatorów jest ogromny, bo do konkursu wpłynęło blisko 230 zgłoszeń na proekologiczne rozwiązania. Kapituła wybrała 10 finalistów, a z nich – zwycięską trójkę.
– Podczas kilkumiesięcznego programu start-upy usprawniały strategie zrównoważonego rozwoju i konfrontowały własne nowatorskie pomysły z mentorami, starając się tym samym przekonać jury do swoich rozwiązań – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. – Wszystkie rozwiązania naszych finalistów na rzecz poprawy klimatu i ochrony planety prezentowały bardzo wysoki poziom innowacyjności.
Jak dodaje Panasjuk, do połowy stulecia za 27 proc. globalnych emisji odpowiedzialne będzie chłodzenie. – Nasze rozwiązanie pozwala obniżyć emisje spowodowane chłodnictwem i klimatyzacją o 50 proc. To jest właśnie pół stopnia Celsjusza w zakresie celów klimatycznych.
Prośrodowiskowe technologie
Drugie miejsce w konkursie i 60 tys. zł zdobył start-up Plan Be Eco za narzędzie dla firm do liczenia i raportowania śladu węglowego w całym łańcuchu dostaw, wspomagające osiąganie neutralności klimatycznej.
Podium zamknął Hydrum z autorskim reaktorem chemicznym i systemem HydroHub, który pomaga wykorzystać słone wody kopalniane w procesie produkcji zielonego wodoru.
Dodatkowa nagroda w wysokości 10 tys. zł, którą ufundowała Krajowa Izba Klastrów Energii, trafiła do SunRoof Technology.
– Start-up tworzy dachówki zintegrowane z panelem fotowoltaicznym. Podobną technologię rozwija Tesla Elona Muska, ale być może stworzyliśmy tu w Polsce coś lepszego – mówi Alicja Tatarczuk.
– Konkurs Huawei Startup Challenge jest dla nas swoistą lupą, pod którą bardzo dobrze widzimy, że dzięki młodym polskim innowatorom możemy budować siłę gospodarczą naszego kraju. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest współpraca tych młodych start-upowców z dużym biznesem, bo dzięki tej sile synergii start-upy mogą dostać ogromną dawkę wiedzy, inspiracji i środków finansowych, ale przede wszystkim promocji i mogą zaistnieć na arenie międzynarodowej – podkreśla Tatarczuk.
Wśród zgłoszeń do konkursu dominowały projekty związane z rozwojem odnawialnych źródeł energii (12 proc.), wsparciem dla gospodarki obiegu zamkniętego (12 proc.) oraz technologii pomagających ograniczyć marnowanie żywności (8 proc.). Największą grupę start-upów stanowiły podmioty z Mazowsza (40 proc.) oraz Warmii i Mazur (20 proc.). W finałowej dziesiątce poza czwórką laureatów znalazły się takie podmioty jak Maas Loop, MakeGrowLab, Nanosci, Vertigo Farms, The True Green oraz Hydrogen First.
– Wygrana w konkursie Huawei Startup Challenge pomoże nam i każdemu innemu zwycięskiemu start-upowi znaleźć nowych partnerów do tego, żeby wdrożyć swoją technologię, pracować dalej i rozwijać konkretne rozwiązanie – mówi Pavel Panasjuk.
W pierwszej edycji Huawei Startup Challenge, która skupiała się na walce z różnego rodzaju wykluczeniami, pierwszą nagrodę zdobył Wheelstair – projekt usprawnienia wózków inwalidzkich, dzięki któremu osoby z niepełnosprawnościami mogą samodzielnie pokonywać schody.
Newseria
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.