Port lotniczy w Polsce będzie produkował zielony wodór
Poznański port lotniczy wchodzi na ścieżkę dekarbonizacji. Podpisał umowę z TÜV SÜD Polska obejmującą wsparcie w zakresie pozyskiwania energii z fotowoltaiki i produkcji czystego wodoru.
Port lotniczy Poznań-Ławica chce zagospodarować potencjał terenu lotniska. Planuje zbudowanie instalacji solarno-wodorowej – panele fotowoltaiczne będą produkować energię elektryczną, a zgromadzona woda opadowa będzie poddawana elektrolizie w celu wytworzenia zielonego wodoru.
Inwestycja ruszyć ma jeszcze w tym roku. Analizą możliwości dostępnych technologii i ich optymalizacją zgodnie z wymaganiami technicznymi i funkcjonalnymi tej konkretnej inwestycji zajmie się firma TÜV SÜD Polska, która podpisała umowę z poznańskim portem lotniczym.
– Podpisane porozumienie to pierwszy krok w stronę dekarbonizacji naszego portu lotniczego. Dzięki ekspertom z TÜV SÜD dobierzemy odpowiednią technologię, a produkowany przez nas wodór będzie posiadał odpowiedni certyfikat jakości – mówi Marcin Drzycimski, dyrektor strategii i rozwoju Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
Poza poprawą efektywności energetycznej portu lotniczego w Poznaniu poprzez budowę instalacji solarno-wodorowej Poznań-Ławica planuje także wymianę specjalistycznej floty na pojazdy zeroemisyjne.
Finansowanie ze środków unijnych
Inwestycja solar+H2 na poznańskim lotnisku ruszyć ma jeszcze w tym roku. Finansowana będzie ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Szczegóły umowy z TÜV SÜD przewidują m.in. przygotowywanie opinii, realizację audytów i analiz bezpieczeństwa, sporządzanie ekspertyz, świadczenie usług eksperckich, w tym nadzoru inwestycyjnego, a także przeprowadzenie procesu certyfikacji i uzyskanie zgód na użytkowanie instalacji.
Lotniska zmniejszają ślad węglowy
Poznań-Ławica nie jest jedynym w Polsce lotniskiem stawiającym na korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Jedna z pierwszych instalacji solarnych w naszym kraju zlokalizowanych na terenie lotniska powstaje w Bydgoszczy. W marcu br. tamtejszy port lotniczy poinformował o uzyskaniu zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego na budowę instalacji fotowoltaicznej i ogłoszeniu przetargu na jej budowę.
Planowana w Porcie Lotniczym Bydgoszcz instalacja PV ma mieć moc blisko 50 kW. Składać się będzie z ponad 100 paneli fotowoltaicznych zlokalizowanych niedaleko bazy technicznej. Spore instalacje fotowoltaiczne znajdują się też na lotniskach w Warszawie i Rzeszowie.
Wykorzystanie terenów lotnisk na pozyskiwanie energii z OZE to trend widoczny również za granicą. Przykładem może być ogromne lotnisko w Amsterdamie, na którym już kilka lat temu postawiona została duża farma fotowoltaiczna – o mocy 15 MW. Ten port lotniczy ma być w całości zasilany energią z PV.
W tym samym kierunku idzie Paryż. Trzy lotniska w stolicy Francji będą zasilane energią słoneczną z fotowoltaiki. Poza tym od ponad 10 lat prowadzone są tam inwestycje zwiększające udział OZE w działalności lotnisk. Należą do nich nie tylko konstrukcje solarne, ale też instalacje geotermalne wykorzystywane do ogrzewania budynków.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.