Powstanie 300 nowych stacji ładowania elektryków w Polsce

Powstanie 300 nowych stacji ładowania elektryków w Polsce
fot. Eleport

Firmy Eleport i Bolt pracują nad usługą zielonej mobilności. Do 2025 roku planują wzbogacenie mapy stacji ładowania w Polsce o minimum 300 ogólnodostępnych punktów.

Eleport to estońska firma technologiczna zajmująca się budową infrastruktury do ładowania aut elektrycznych. Działa jako operator ogólnodostępnych stacji i dostawca usługi ładowania. W Polsce firma aktywna jest od niedawna, jednak w Europie ma ponad 100 tys. własnych i partnerskich punktów ładowania.

Współpraca Eleportu z firmą Bolt przewiduje utworzenie nowoczesnych stacji ładowania w Polsce. Bolt rozważa także ekspansję w naszym kraju usługi Bolt Drive, czyli carsharingu (obecnie testuje ją w Estonii).

REKLAMA

Już w ponad 170 miastach oferujemy bardziej ekologiczne alternatywy dla samochodów prywatnych, uruchamiając tam m.in. nasze hulajnogi elektryczne. Zwiększanie dostępności sieci ładowarek do samochodów elektrycznych przyspieszy przechodzenie na alternatywne środki transportu o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla – mówi Paweł Kuncicki, Country Manager Bolt w Polsce.

Eleport zapowiada uruchomienie w ciągu najbliższych trzech lat co najmniej 300 nowoczesnych stacji ładowania AC oraz DC – mają to być zarówno stacje pojedyncze, jak i huby ładowania. W miarę możliwości technicznych punkty ładowania w sieci Eleport wykorzystywać będą wyłącznie energię z OZE. 

Coraz wyższe ceny ropy i fakt, że jest ona importowana głównie ze Wschodu, powodują, że coraz więcej argumentów przemawia na korzyść samochodów elektrycznych – komentuje Janusz Grądzki, CEO Eleport w Polsce.

Jak dodaje, rynek infrastruktury w Polsce dopiero się rozpędza, dlatego Eleport postanowił wziąć udział w rewolucji e-mobilności w naszym kraju.

REKLAMA

Setki tysięcy elektryków na polskich drogach

Jak wynika z najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), w ciągu najbliższych trzech lat liczba samochodów elektrycznych w Polsce powiększy się ponad 14-krotnie – z 20 tys. do 290 tys. W 2024 roku udział aut zeroemisyjnych w sprzedaży wszystkich nowych pojazdów osobowych może przekroczyć 10 proc.

W 2021 r. łączna liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się wprawdzie o 42 proc., lecz rynek zeroemisyjnych pojazdów rozwija się w dużo szybszym tempie – analizuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. – Konieczna jest dynamiczna rozbudowa ogólnodostępnej infrastruktury ładowania praktycznie w każdy segmencie, jeśli chcemy obserwować dynamiczny rozwój rynku zamiast kolejek do ogólnodostępnych ładowarek.

Podkreśla, że w zakresie rozwoju infrastruktury Polska pozostaje w tyle już nie tylko za Europą Zachodnią, lecz także regionem Europy Środkowo-Wschodniej. 

Eleport skoncentruje się najpierw na rozwoju infrastruktury w samorządach lokalnych.

Infrastrukturę będziemy starać się dopasowywać do potrzeb rynku – planujemy rozwijać zatem zarówno stacje AC, jak i DC o mocy powyżej 150 kW funkcjonującej w ramach hubów ładowania. Cena usługi ładowania zostanie zaproponowana na poziomie konkurencyjnym wobec obecnej oferty rynkowej – mówi Janusz Grądzki. 

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.