MKiŚ przedstawiło założenia reformy rynku bilansującego
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego opracowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wprowadza nowe zasady bilansowania systemu elektroenergetycznego zgodne z modelem określonym w etapie drugiej reformy unijnego rynku bilansującego, a także ma wdrożyć zgodne z unijnymi przepisami zasady przyłączania do sieci jednostek wytwórczych i magazynów energii.
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska – tzw. rozporządzenia systemowego – ma być drugim etapem reformy rynku bilansującego zapoczątkowanej przez wcześniejsze rozporządzenie MKiŚ z 11 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków systemu elektroenergetycznego.
Kluczowym zagadnieniem nowego rozporządzenia są zasady funkcjonowania rynku bilansującego energii elektrycznej. Rozporządzenie ma dostosować rynek bilansujący do założeń określonych w ramach zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z decyzji Komisji Europejskiej SA.46100 (2017/N) – Poland – Planned Polish capacity mechanism, a także z Planu wdrażania reform rynku energii elektrycznej opracowanego zgodnie z art. 20 rozporządzenia 2019/943, który uwzględnia nowe regulacje europejskie.
Celem rozporządzenia, którego projekt przedstawiło Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w obszarze rynku bilansującego jest dostosowanie przepisu ogólnego dotyczącego bilansowania systemu elektroenergetycznego do wdrożenia programów pracy, rynkowych mechanizmów pozyskiwania mocy bilansujących oraz wymiany energii bilansującej na europejskich platformach wymiany energii bilansującej i platformie kompensowania niezbilansowań, zgodnie z unijnym rozporządzeniem 2017/2195.
Jednostka bilansowa ma być rozumiana jako „zbiór rzeczywistych lub wirtualnych miejsc dostarczania energii elektrycznej utworzony na potrzeby rozliczania niezbilansowania”.
Przewidziano wprowadzenie pojęć podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie (POB) i dostawcy usług bilansujących (DUB).
Podmiot odpowiedzialny za bilansowanie ma być wskazywany przez odbiorcę końcowego. Projekt rozporządzenia definiuje podstawowe zadania realizowane przez podmiot odpowiedzialny za bilansowanie w odniesieniu do jednostki bilansowej, poprzez którą reprezentuje użytkowników systemu w zakresie zasobów.
Rozporządzenie ponadto definiuje zadania realizowane przez dostawcę usług bilansujących w odniesieniu do jednostek grafikowych, utworzonych z zasobów użytkowników systemu – tzw. modułów wytwarzania energii, magazynów energii elektrycznej lub instalacji odbiorczych, w zakresie których został wskazany.
Jak tłumaczą autorzy rozporządzenia, dostawca usług bilansujących będzie świadczyć usługi bilansujące z wykorzystaniem zasobów, których jest właścicielem lub do wykorzystania których został upoważniony. Dla każdego zasobu będzie można wskazać co najwyżej jednego dostawcę usług bilansujących. Ponadto każdy zasób przyłączony do systemu elektroenergetycznego będzie musiał być bilansowany przez jeden podmiot odpowiedzialny za bilansowanie. Podmiotem tym ma być właściciel zasobu lub inny wskazany podmiot.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, każdy zasób przyłączony do sieci elektroenergetycznej musi wchodzić w skład wyłącznie jednej jednostki bilansowej – jednak nie każdy zasób musi aktywnie uczestniczyć w bilansowaniu systemu elektroenergetycznego poprzez jednostkę grafikową. Rolę podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie i dostawcy usług bilansujących mogą pełnić różne podmioty.
Rozporządzenie ma umożliwić modułom wytwarzania energii, magazynom energii elektrycznej, instalacjom odbiorczym oraz agregatom tych zasobów świadczenie usług bilansujących. Operator sieci przesyłowej (OSP) ma umożliwiać tworzenie jednostek grafikowych składających się z pojedynczych zasobów lub agregatów zasobów.
Minimalna moc zasobów tworzących jednostkę grafikową ma wynosić 200 kW, co odpowiada minimalnej mocy dla modułu wytwarzania energii elektrycznej typu B w rozumieniu unijnego rozporządzenia 2016/631. Nie będą mogły wchodzić w skład agregatu zasobów jednostki wytwórcze centralnie dysponowane.
Ponadto wprowadzone mają zostać dodatkowe wymagania wobec jednostek grafikowych składających się z grupy zasobów – agregatów. Maksymalna łączna moc osiągalna zasobów tworzących jednostkę grafikową ma wynosić 50 MW, co – jak tłumaczą autorzy projektu rozporządzenia – odpowiada progowi uznania za jednostkę o znaczeniu systemowym.
Nowe rozporządzenie ma ponadto zmienić wymogi formalne i techniczne w procesie przyłączania do sieci jednostek wytwórczych i magazynów energii. Więcej na ten temat w artykule: Ministerstwo szykuje nowe zasady przyłączeń OZE i magazynów energii.
Projekt rozporządzenia jest dostępny na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod tym linkiem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.