Nowe narzędzie do obsługi dotacji z Mojego Prądu i Czystego Powietrza

Nowe narzędzie do obsługi dotacji z Mojego Prądu i Czystego Powietrza
Fot. Gramwzielone.pl (C)

NFOŚiGW zdecydowało się na przeniesienie do chmury części procesów w kilku najważniejszych obszarach swojej działalności, w tym w zakresie obsługi kluczowych programów Mój Prąd oraz Czyste Powietrze. Microsoft, który dostarczył nowe rozwiązania informatyczne, szacuje, że ich zastosowanie pozwoliło Funduszowi ograniczyć koszty utrzymania serwerów o kilka milionów złotych.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod kierownictwem Piotra Woźnego dygitalizuje obsługę programów dofinansowania przyznawanego osobom fizycznym na inwestycje poprawiające efektywność energetyczną i umożliwiające produkcję energii odnawialnej.

W programie Mój Prąd, z którego dotacje wspomagają inwestycje w domowe instalacje fotowotlaiczne, możliwość złożenia elektronicznego wniosku za pomocą portalu gov.pl istnieje od października ubiegłego roku, a od początku ubiegłego miesiąca indywidualne wnioski można składać już tylko w ten sposób, ponieważ NFOŚiGW zrezygnował z przyjmowania tradycyjnych papierowych wniosków.

REKLAMA

Możliwość wyłącznie elektronicznego załatwienia formalności bynajmniej nie zmniejszyła popularności programu. Więcej na ten temat w artykule: Kiedy skończą się dotacje na mikroinstalacje fotowoltaiczne?

Ponadto Fundusz przygotowuje elektroniczny kanał składania wniosków także w nowej edycji programu Czyste Powietrze, z którego dofinansowanie można przeznaczyć na termomomodernizazcję i wymianę źródeł ciepła w domach jednorodzinnych. Zastosowanie elektronicznych wniosków to jedno z nowych rozwiązań w Czystym Powietrzu, które ma przyspieszyć tempo ich procedowania, będące problemem w pierwszej edycji programu.

Do sfery wirtualnej przeniesiony został również cały proces przetwarzania dokumentów w obu programamch.

Cały system osadzono na platformie Microsoft Azure, a dodatkowo zastosowano aplikację Power BI do wizualizacji i automatycznego raportowania wyników oraz mapowania blokerów procesowych.

Dzięki temu NFOŚiGW posiada bieżące dane odnośnie skali wniosków i ich statusów, a procesy mają być wydajniejsze.

Microsoft informuje, że w chmurze postawiona została również strona internetowa programu, a w przyszłości planowane jest również osadzenie pełnej bazy danych i wniosków.

Przeniesienie części procesów do chmury Azure znacząco usprawniło pracę całej instytucji. Standardowe procedury oparte na ręcznie wypełnianych wnioskach zajmowały zbyt dużo czasu. Obecnie, kiedy wnioski wypełniane i rozpatrywane są w sposób elektroniczny, jesteśmy w stanie w ciągu kilku dni sfinalizować wszystkie niezbędne procedury – komentuje Jakub Dąbrowski z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

REKLAMA

Nowe rozwiązanie bazujące na chmurze zostało zintegrowane z dotychczasowym narzędziem NFOŚiGW do składania wniosków – Generatorem Wniosków o Dofinansowanie (GWD).

Microsoft informuje, że GWD jest teraz zintegrowany z tzw. Węzłem Krajowym, dzięki czemu konto w Generatorze można założyć przy użyciu Profilu Zaufanego.

Cały proces rozpatrywania wniosków również został przeniesiony do chmury, co ma znacznie skrócić wewnętrzne procedury oraz zapewnić większą kontrolę.

Dodatkowo usprawnione miały zostać procesy wewnętrzne NFOŚiGW dzięki wdrożeniu technologii SAP w chmurze, a migracja danych ma odbywać się niezauważalnie dla pracowników w ciągu zaledwie kilku godzin.

Ponadto pracownicy Fundusuz uzyskali dostęp do funkcjonalności systemu informatycznego na urządzeniach mobilnych, z dowolnej lokalizacji.

Microsoft informuje, że infrastruktura serwerowa została ograniczona o 60 proc. Odzyskano do innych celów 19 TB miejsca na serwerach i macierzach użytkowników i NFOŚiGW, a liczba serwerów w serwerowni Funduszu została zredukowana z 20 do 12.

Ponadto dzięki stworzeniu jednolitego środowiska informatycznego, w przypadku pojawienia się konieczności zakupienia dodatkowych narzędzi, informatycy NFOŚiGW mają korzystać ze środków dostępnych na koncie, dobierając najlepsze rozwiązania.

Dostawca oprogramowania nie podaje kosztu zlecenia dla NFOŚiGW, wylicza jednak, że jego zrealizowanie przełożyło się na ograniczenie wydatków na infrastrukturę, które ponosił Fundusz, o około 2,54 mln zł.

Całkowite koszty, jakie trzeba byłoby ponieść na utrzymanie jednorodnego środowiska informatycznego i zapewnienie narzędzi do codziennej biurowej pracy dla urzędników NFOŚiGW, miały zostać zmniejszone o 1,54 mln zł.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.