Dofinansowanie na energię odnawialną w transporcie. Do podziału 200 mln zł

Dofinansowanie na energię odnawialną w transporcie. Do podziału 200 mln zł
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie

W konkursie „Szybka ŚcieżkaOZE w transporcie” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przewidziało do podziału 200 mln zł na technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii w transporcie publicznym.

Podobnie jak w innych konkursach programu wsparcia prac B+R dofinansowanie będzie można uzyskać zarówno na prace rozwojowe i badania przemysłowe, jak i prace przedwdrożeniowe.

O sięgające nawet ponad 20 mln euro wsparcie na realizację projektu badawczo-rozwojowego mogą się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw lub konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych.

REKLAMA

Minimalna wartość projektu realizowanego przez jedną firmę z sektora MŚP to milion złotych. W pozostałych przypadkach to dwukrotność tej kwoty.

Składane online wnioski o dofinansowanie będą oceniane w oparciu o kryteria uproszczone w tym roku przez NCBR. Jednym z kluczowych jest „Istota projektu”. To kryterium ma weryfikować zasadność realizacji projektu i oczekiwanych rezultatów.

Jak zapewnia NCBR, w przypadku transportu publicznego równie ważne jak zapewnienie odpowiednich infrastruktury i pojazdów jest tworzenie i wdrażanie nowych technologii, dzięki którym staje się on bardziej ekologiczny i dostępny. Nowatorskie rozwiązania przynoszą także korzyści producentom bezemisyjnych pojazdów, którzy stają się bardziej konkurencyjni, a także operatorom transportu zbiorowego ograniczającym koszty obsługi na przykład dzięki niższym kosztom paliwa czy niższej energochłonności pojazdów.

W każdym z tematów badawczych NCBR wskazał po kilka zagadnień, które powinny być przedmiotem projektu. W ramach tematu „paliwa gazowe” to między innymi opracowanie prototypowych konstrukcji pojazdów dla transportu zbiorowego, zasilanych biogazem, biometanem lub biowodorem oraz wdrażanie infrastruktury zapewniającej również powszechny dostęp dla klientów indywidualnych, a w „elektromobilności” to na przykład opracowanie systemów wytwarzania i tankowania wodoru z elektrolizy. Zgłaszany projekt powinien się również wpisywać w jedną z tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

REKLAMA

NCBR wspierało już w przeszłości proekologiczne projekty badawczo–rozwojowe, m.in. w programie Gekon realizowanym z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z uruchomieniem „Szybkiej Ścieżki – OZE w transporcie” NCBR zamyka już drugie postępowanie w programie Bezemisyjny transport publiczny (BTP).

NCBR realizował program BTP we współpracy z NFOŚiGW, który oferował możliwość uzyskania przez samorządy dofinansowania na zakup opracowanych w ramach programu pojazdów, o ile powodzeniem zakończyłyby się prace B+R realizowane w części badawczej BTP.

Przeprowadzenie finansowanego przez NCBR procesu badawczego w całości, zgodnie z warunkami i kryteriami określonymi wspólnie z samorządami w postępowaniu, warunkowało możliwość uruchomienia puli środków z NFOŚiGW.

NCBR rozpocznie jednocześnie kilka nowych projektów związanych z czystymi technologiami. Ich realizacja zacznie się w tym kwartale, a harmonogram nie wykroczy poza ramy finansowania obecnej perspektywy unijnej, czyli do 31 grudnia 2023 roku. Prace będą realizowane w formule zamówień przedkomercyjnych (PCP).

Dofinansowane projekty mają dotyczyć gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie energii, wody i biogenów w przyrodzie. Mają wspierać rozwój nowoczesnych technologii w zakresie biogazownictwa, oczyszczania ścieków, magazynowania energii, budownictwa czy elektrociepłowni.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.