Ekspert PwC: ceny energii sięgnęły już dna

{więcej}Zdaniem sprzedawców energii elektrycznej obecne marże są już tak niskie, że nie może być mowy o dalszych obniżkach cen.
– Mam nadzieję, że ceny energii sięgnęły już dna. Na dużych odbiorcach przemysłowych od lat marża na sprzedaży energii jest niemal zerowa lub zerowa. Pojawiło się bardzo dużo firm, które zaatakowały najbardziej zyskowny segment, czyli małe i średnie przedsiębiorstwa, które stały się beneficjentem redukcji marży. Z punktu widzenia sprzedawców energii obecne marże są już tak niskie, że nie ma już pola do dalszych obniżek cen – szczególnie, kiedy chcemy inwestować w poprawę obsługi klienta – mówi Dorota Dębińska-Pokorska, dyrektor w PwC Polska (za wnp.pl).
Dyrektor w PwC podkreśla, że firmy energetyczne muszą wprowadzić nowe systemy billingowe, a także nowe modele obsługi klienta. Będzie to niosło za sobą dodatkowe koszta, ale podniesie poziom obsługi odbiorcy energii – mówi Pokorska.
Obecnie jednak dla większości klientów, przy wyborze sprzedawcy energii elektrycznej, najważniejszym jest i dalej będzie kryterium ceny. – Jest jednak potencjał do tego, aby mieć jakość obsługi klienta na akceptowalnym poziomie, a jednocześnie atrakcyjną cenę energii elektrycznej – ocenia Dorota Dębińska-Pokorska (za wnp.pl).
D. Dębińska-Pokorska przekonuje jest duże grono klientów, dla których cena nie jest głównym czynnikiem skłaniającym do zakupu energii i którzy zwracają uwagę również na inne elementy, np. elektroniczny dostęp do faktur, możliwość rozliczeń przez kanały zdalne i infolinię czynną 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Klienci zainteresowani tymi usługami są gotowi za nie dodatkowo zapłacić, co dla firm energetycznych jest okazją na dodatkową marżę.
Firmy energetyczne widzą też możliwość na dodatkowy zarobek w połączeniu sprzedaży energii elektrycznej ze sprzedażą innych usług i produktów.
– Na przykład małym i średnim przedsiębiorstwom firmy energetyczne mogą zaoferować dodatkowe usługi, jak np. modernizacja i utrzymanie ich infrastruktury energetycznej. To jest kierunek rozwoju dla sprzedawców tradycyjnych, gdzie mogą poszukiwać dodatkowej marży i nie muszą konkurować jedynie ceną – prognozuje Dorota Dębińska-Pokorska (za wnp.pl).
W opinii D. Dębińskiej-Pokorskiej rynek odbiorców energii elektrycznej zostanie podzielony na dwie grupy. Pierwszą grupa będą odbiorcy, dla których najważniejsze przy wyborze sprzedawcy energii jest kryterium ceny. Drugą natomiast będą klienci zainteresowani także usługami dodatkowymi i tu właśnie – zdaniem eksperta PwC – sprzedawcy powinni poszukiwać dodatkowej marży.
gramwzielone.pl