Innogy Stoen Operator przetestuje technologię V2G

Działający na terenie Warszawy operator sieci dystrybucyjnej innogy Stoen Operator jako pierwszy w kraju i jeden z nielicznych operatorów sieci dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej uruchamia projekt badawczy dotyczący wykorzystania energii zgromadzonej w pojazdach elektrycznych w ramach technologii określanej jako vehicle-to-grid (V2G).
Technologia dwukierunkowej wymiany energii między baterią samochodową i siecią, tzw. vehicle-to-grid, sprawia, że energia pozyskana z samochodów elektrycznych może być wykorzystana do celów związanych z poprawą bezpieczeństwa pracy sieci elektroenergetycznej.
Odpowiednio skonstruowane punkty ładowania umożliwiają operatorom sieci dystrybucyjnej zarządzanie energią zgromadzoną w podłączonych do nich pojazdach. OSD mają zyskać możliwość aktywnego decydowania o ładowaniu aut lub oddawaniu przez nie energii do sieci.
W ramach projektu, który zrealizuje operator sieci dystrybucyjnej w Warszawie, ma powstać pierwsza w Polsce całościowa infrastruktura umożliwiająca przetestowanie rozwiązań z zakresu vehicle-to-grid.
Przedsięwzięcie przewiduje analizę wykorzystania technologii V2G oraz stacjonarnego zasobnika energii zlokalizowanego w stacji transformatorowej średniego i niskiego napięcia zasilającej odbiorców w Warszawie.
Robert Stelmaszczyk, prezes Innogy Stoen Operator, podkreśla, że technologia V2G w przyszłości może być uzupełnieniem dla rozbudowy sieci dystrybucyjnej.
Łukasz Sosnowski, kierownik projektu w innogy Stoen Operator, dodaje, że rozbudowa sieci dystrybucyjnej jest bardzo kosztowna i długotrwała, dlatego warto badać nowe, alternatywne rozwiązania, takie jak mobilne magazyny energii.
– W czasie realizacji projektu przeanalizujemy bezpieczeństwo eksploatacji oraz działanie systemu w odniesieniu do regulacji rynkowych – dodaje Łukasz Sosnowski.
Projekt badawczy będzie realizowany na terenie Warszawy. Pierwszy etap obejmie analizę i ocenę pracy samochodów i sieci elektroenergetycznej w momencie ich połączenia za pośrednictwem dedykowanych punktów ładowania. Ten etap potrwa do końca 2019 roku.
Drugi etap przedsięwzięcia będzie współfinansowany z funduszy UE na bazie umowy podpisanej z Ministerstwem Energii.
Realizacja projektu zostanie wsparta dofinansowaniem unijnym z działania 1.4.1 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i została zaplanowana na rok 2020.
W lipcu br. innogy Stoen Operator otrzymał dofinansowanie z tego samego działania na modernizację warszawskiej sieci dystrybucyjnej, obejmująca automatyzację linii SN w wyniku zastosowania wskaźników przepływu prądów zwarciowych oraz transformatorów. Całkowita wartość projektu to 6,47 mln zł, w tym dofinansowanie wyniesie 3,85 mln zł.
Łącznie Ministerstwo Energii pełniące funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – sektor energetyka – podpisało dotąd umowy o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 1,3 mld zł – w tym umowy o dofinansowanie w ramach poddziałania 1.4.1 na łączną kwotę ponad 351 mln zł.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.