Stacje SPS trafią do klientów na Mazowszu
Pierwsze trzy tzw. Inteligentne Stacje Transformatorowe SPS z magazynem energii trafią do klientów na Mazowszu – poinformował podczas trwających w Bielsku-Białej targów Energetab ich producent ZPUE S.A.
SPS to inteligentna stacja transformatorowa z magazynem energii, przyłączami do źródeł odnawialnych oraz ładowarkami pojazdów elektrycznych.
Rozwiązanie integrujące funkcje zdalnie zarządzanej, rozdzielczo-dystrybucyjnej stacji transformatorowej, pracującej w systemie smart grid z dwukierunkowym inwerterem współpracującym z magazynem energii, jednocześnie zapewniając możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, zarówno osobowych jak i np. autobusów.
Uzupełnieniem systemu jest możliwość zasilania magazynu energii lub odbiorców bezpośrednio z odnawialnych źródeł energii elektrycznej np. farm fotowoltaicznych czy wiatrowych.
Poszczególne elementy składowe mogą tworzyć niezależne instalacje lub zarządzane przez SPS-Control pracować jako jeden zaawansowany system.
Prezes zarządu i założyciel ZPUE S.A. Bogusław Wypychewicz podkreśla, że SPS to odpowiedź jego firmy na wyzwania, jakie stoją przed sektorem energetycznym.
– SPS zapewnia bezpieczeństwo dostaw prądu, współpracuje z odnawialnymi źródłami energii oraz może być bazą do ładowania samochodów elektrycznych. Cieszymy się, że już wkrótce pokaże, co potrafi w rzeczywistych warunkach – mówi Bogusław Wypychewicz.
W ubiegłym roku, tuż przed poprzednią edycją Międzynarodowych Energetycznych Targów Bielskich, w sąsiedztwie głównego biurowca ZPUE S.A. we Włoszczowie stanęła prototypowa, w pełni funkcjonalna Inteligentna Stacja Transformatorowa SPS.
Stacja współpracuje z panelami fotowoltaicznymi oraz turbiną wiatrową, posiada także magazyn energii zlokalizowany w podziemnej kondygnacji. Magazynowana w nim energia pochodzi zarówno z sieci jak również z OZE. Obok znajduje się zasilana przez nią ładowarka samochodowa, z której często korzystają elektryczne pojazdy.
Podczas ubiegłorocznej premiery w Bielsku-Białej stacja została zaprezentowana na stoisku producenta za pośrednictwem łącz telekomunikacyjnych oraz dotykowego panelu, za pomocą którego można było sterować aparaturą oddaloną o około 160 km.
– Od tego momentu wiele podmiotów pytało nas o możliwości stacji. Teraz z dużą satysfakcją możemy poinformować, że pierwsze trzy SPS-y zostały zamówione i wiele wskazuje na to, że to zaledwie początek. Zainteresowanie jest ogromne, prowadzimy wiele zaawansowanych rozmów – informuje członek zarządu i dyrektor handlowy ZPUE S.A. Krzysztof Jamróz.
Jedną z istotnych cech stacji SPS jest możliwość jej konfiguracji i dostosowania do indywidualnych wymagań klienta
– Każda z trzech stacji, które trafią do naszych klientów na Mazowszu jest inna, a to oznacza, że są one niezależnie zaprojektowane na miarę potrzeb i oczekiwań odbiorców. Elastyczność i konfigurowalność SPS-a to jego ogromna zaleta – zaznaczył dyrektor sprzedaży ZPUE S.A. w Regionie Centralno-Wschodnim Wojciech Smoczek.
Jedna ze sprzedanych stacji trafi do zakładu produkcyjnego we wschodniej części województwa mazowieckiego, a dwie będą pracowały na terenie Warszawy, w tym w ramach projektu prowadzonego przez innogy Stoen Operator.
Stacje transformatorowe SPS wyprodukowane przez ZPUE zostaną wykorzystane w celu budowy infrastruktury V2G przez innogy Stoen Operator na terenie Warszawy.
Kilka miesięcy temu innogy Stoen Operator jako pierwszy operator sieci dystrybucyjnej w Polsce uruchomił projekt badawczy poświęcony technologii vehicle-to-grid.
Operator za zgodą użytkownika może decydować o ładowaniu auta lub oddawaniu przez nie energii do sieci w zależności od różnych czynników, takich jak np. obciążenie sieci zasilającej.
Sprawdzane jest połączenie układów magazynowania energii z pojazdami elektrycznymi i ich współpraca z siecią energetyczną. Badany jest również zwrot energii z pojazdów do sieci oraz do układów magazynowania, które są przyłączone do miejskiej stacji energetycznej.
Pierwszy etap projektu realizowanego przez innogy Stoen Operator obejmie analizę i ocenę współpracy pomiędzy samochodami oraz siecią elektroenergetyczną poprzez dedykowane punkty ładowania i potrwa do końca 2019 roku.
Drugi etap, współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zaplanowany na rok 2020, będzie uwzględniać badania i analizę wykorzystania technologii V2G oraz stacjonarnego zasobnika energii zlokalizowanego w nowo zbudowanej stacji transformatorowej.
Małgorzata Cybulska, dyrektor departamentu majątku sieciowego z innogy Stoen Operator, podkreśla, że sprostanie oczekiwaniom w zakresie niezawodności dostaw energii wymaga od operatora stosowania automatyki w sieciach przesyłowych oraz otwartości na innowacje.
– Technologia V2G i stosowanie mobilnego magazynowania energii może przynieść wymierne korzyści wszystkim uczestnikom rynku energii. Prosumenci korzystający z samochodów wyposażonych w interfejs V2G zyskają dodatkowe źródło dochodów, a rozproszone zasoby energetyczne pozwolą na rozbudowę sieci dystrybucyjnej przy mniejszych nakładach inwestycyjnych i dużo mniejszej ingerencji w środowisko naturalne – tłumaczy Małgorzata Cybulska.
Innogy podkreśla, że kluczem do szybkiego rozwoju sieci ładowania pojazdów dużych mocy jest połączenie ładowania pojazdów i magazynowania energii. Producenci aut elektrycznych wyposażają je obecnie w interfejsy wspierające vehicle-to-grid (V2G), które umożliwiają dwustronny przepływ energii pomiędzy pojazdem a siecią elektroenergetyczną.
Postęp w dziedzinie elektromobilności sprawia, że samochody elektryczne nie tylko stanowią czystszą alternatywę dla pojazdów spalinowych, ale też pozwalają użytkownikom na zostanie prosumentami.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.