innogy Stoen Operator montuje inteligentne liczniki

W Warszawie zainstalowano 1,8 tys. inteligentnych liczników energii elektrycznej, które podnoszą skuteczność zdalnych pomiarów zużycia energii. Rozwiązania zastosowane w licznikach mają pozwolić na obsłużenie do miliona urządzeń pracujących w standardzie Internetu Rzeczy na km2.
Jak zapewnia innogy Stoen Operator, montowane liczniki wykorzystują najnowocześniejsze technologie bezprzewodowe wspierające budowę Internetu Rzeczy (Internet of Things). Ma to pozwolić na zwiększenie skuteczności zdalnych pomiarów zużycia energii do poziomu przekraczającego 95 proc., a także umożliwić przyśpieszenie i uproszczenie procesu rozliczeniowego.
Marcin Wilkowski, kierownik projektu pilotażowego w innogy Stoen Operator, zapewnia, że wdrożenie tych liczników, wykorzystujących technologie wypracowane przez innogy Laboratory of Things, jest krokiem milowym w rozwoju Internetu Rzeczy w Polsce.
– Montaż ponad półtora tysiąca urządzeń wieńczy sukcesem kolejny etap niezwykle owocnej współpracy innogy Stoen Operator z Orange Polska, a także firmami Apator oraz PySENSE. Przed nami kolejny rozdział, w którym będą testowane nowe technologie, pozwalające jeszcze bardziej podnieść efektywność wybranego rozwiązania – wyjaśnia Marcin Wilkowski.
Operator warszawskiej sieci dystrybucyjnej zapewnia, że 95-procentową skuteczność odczytu liczników udało się uzyskać m.in. dzięki wykorzystaniu technologii LTE-M. Technologia ta działa w oparciu o powszechnie dostępną sieć 4G, oferując większe możliwości niż rozwiązania stosowane obecnie.
Sebastian Grabowski, dyrektor IoT i Zaawansowanych Technologii w Orange Polska, informuje, że LTE-M to technologia działająca w oparciu o sieć 4G Orange Polska, która dociera do 99,8 proc. Polaków.
– Może obsłużyć do miliona urządzeń współpracujących w ramach Internet of Things na kilometr kwadratowy. Dzięki specjalnej konfiguracji dociera ona do miejsc, gdzie zasięg jest słabszy jak np. piwnice czy podziemne garaże. Niewielki, lecz w pełni wystarczający transfer danych, zużywa bardzo mało energii, co oznacza dłuższą pracę urządzeń na jednej baterii – tłumaczy Sebastian Grabowski.
Oprócz Orange Polska projekt innogy Laboratory of Things wspierają także inne firmy technologiczne. Specjalnie dla tego przedsięwzięcia 1,5 tys. liczników montowanych w warszawskich budynkach wyprodukowała polska firma Apator, która jest pionierem we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technicznych. Jej produkty od wielu lat cieszą się uznaniem wielu klientów z Europy Środkowej i Wschodniej. Kolejnych 300 liczników wyprodukowała firma MetCom.
W licznikach zostały wykorzystane moduły opracowane przez inną polską firmę – PySENSE, które pozwalają na pracę naprzemiennie w dwóch technologiach – LTE-M oraz NB-IoT. Jest to duże ułatwienie zapewniające zasięg zdecydowanie lepszym niż standardowe 4G LTE, którym cieszymy się na co dzień np. w naszych smartfonach.
Projekt innogy Laboratory of Things powstał w połowie 2018 roku. Jego zadaniem było opracowanie technologii, odpowiednio wyspecyfikowanej, a zarazem ekonomicznej zarówno w instalacji, jak i w użytkowaniu, na potrzeby komunikacji z licznikami energii elektrycznej. To rozwiązanie miało wpłynąć na obniżenie kosztów operacyjnych w innogy Stoen Operator, a jednocześnie wykorzystać możliwości, które daje Internet Rzeczy.
Dostosowanie produktu do potrzeb użytkowników ma zapewnić wygodę firmom, które wdrożą technologie stworzone w innogy Laboratory of Things. W dłuższej perspektywie dostęp do innowacyjnych rozwiązań będzie miał również klient indywidualny, czego przykładem są zamontowane w stolicy inteligentne liczniki.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.