Enea chwali się ograniczeniem przerw w dostawach energii

Enea chwali się ograniczeniem przerw w dostawach energii
Fot. Enea Operator

Ubiegły rok był w Enei Operator podwójnie rekordowy. Spółka dostarczyła swoim klientom 19,9 TWh energii elektrycznej a czas przerw nieplanowych w sieci Enei Operator wyniósł nieco ponad 152 minuty. Operator systemu dystrybucyjnego podkreśla, że to najlepszy wynik w jego historii.

Enea Operator podaje, że w ciągu zaledwie pięciu lat poprawiła wskaźnik nieplanowanych przerw w dostawach energii o blisko 32 proc. w porównaniu z rokiem 2014, który był pierwszym, kiedy zaczęto publikowanie wskaźników czasu i częstotliwości przerw w dostawie energii elektrycznej. W tym okresie spółka skróciła również o ponad 52 minuty czas przerw planowych.

Enea zapewnia, że poprawa wskaźników niezawodności to efekt ciągłego usprawniania procesu dystrybucji, zmiany struktury zarządzania ruchem w sieci oraz prowadzonych w spółce inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznej. Operator systemu dystrybucyjnego podkreśla przy tym, że nadal wdraża szereg innowacji oraz projektów, których celem jest poprawa ciągłości zasilania oraz jakości świadczonych usług.

REKLAMA

Jednym z ważnych czynników, które miały wpłynąć na poprawę wskaźników niezawodności, jest wdrożenie w spółce nowej organizacji służb zarządzania ruchem oraz wzmocnienie struktur tzw. posterunków energetycznych.

– Dzięki powstaniu Centralnej Dyspozycji Mocy kompetencje w zakresie prowadzenia ruchu i programowania pracy sieci wysokiego napięcia oraz bilansowania, zarządzania i dysponowania mocą jednostek wytwórczych przyłączonych do niej skupione są obecnie w jednym miejscu. Możemy dzięki temu efektywniej planować wyłączenia dla prac eksploatacyjnych i modernizacyjnych na sieci 110kV a dyspozytorzy mogą skuteczniej monitorować stan sieci elektroenergetycznej spółki i efektywniej nią zarządzać – komentuje Andrzej Kojro, prezes zarządu Enei Operator.

REKLAMA

  Zmieniliśmy i ujednoliciliśmy również pracę posterunków energetycznych. Zoptymalizowaliśmy ich strukturę, liczbę i lokalizacje, zakresy zadań, zatrudnienie, wyposażenie i odpowiedzialność. To się sprawdza. Dobrze wyposażone i właściwie zorganizowane brygady Pogotowia Energetycznego zapewniają poprawę efektywności i sprawności organizacyjnej spółki, a to się wiąże także z poprawą ciągłości dostaw energii elektrycznej do naszych klientów i skróceniem przerw – dodaje prezes Kojro.

Skrócenie czasu przerw w dostawie energii ma być również wynikiem ciągłego rozwoju technologii prac pod napięciem. Enea Operator od kilku lat rozszerza katalog prac wykonywanych w tej technologii, dzięki czemu coraz więcej modernizacji i prac eksploatacyjnych ma być prowadzonych bez wstrzymywania dostaw energii elektrycznej do odbiorców.

– Zainwestowane w ostatnich latach przez spółkę miliardowe nakłady przynoszą już wymierne efekty w postaci poprawy pewności zasilania oraz większych możliwości przyłączania nowych odbiorców i wytwórców OZE. Konsekwentnie realizowany przez nas plan budowania inteligentnej sieci energetycznej,  nasyconej nowoczesnymi rozwiązaniami automatyki, pozwala nam tak zarządzać pracą naszych urządzeń, aby nasi klienci w jak najmniejszym stopniu odczuwali dyskomfort związany z przerwami w dostawie energii – komentuje Marek Szymankiewicz, wiceprezes Enei Operator ds. infrastruktury sieciowej.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.