Rynek pomp ciepła odnotowuje wzrosty
Zainteresowanie pompami ciepła – jako alternatywą dla kotłów na paliwa stałe i płynne – w uzasadniony sposób rośnie w czasach kryzysów paliwowych. Po raz pierwszy na znaczącą skalę zastosowano w ogrzewnictwie pompy ciepła! Czy dynamika sprzedaży tych urządzeń utrzyma się i spowoduje prawdziwą rewolucję w systemach grzewczych na świecie?
Strach przed niedostępnością paliw kopalnych (węgli i gazów) spowodował, że rok 2022 był rekordowy pod względem zamówień i instalacji pomp ciepła w Europie. Dane Europejskiej Organizacji Pomp Ciepła – wskazują, że przyłączono niespotykane wcześniej liczby pomp ciepła, które wyprodukowały ogromne ilości „zielonego” ciepła. Pięć największych europejskich rynków pomp ciepła w 2022 r. stanowiły: Francja (621 776 szt. sprzedanych; wzrost o 15,8 proc. w porównaniu do 2021 r.), Włochy (513 535; +35,2 proc.), Niemcy (275 697; +59,0 proc.), Szwecja (215 373; +61,3 proc.) oraz Polska (207 992; +112,0 proc.).
Polska, choć wymieniana w pierwszej piątce rynków pomp ciepła w Europie, plasuje się tu jedynie ze względu na rzeczywisty, 112-procentowy wzrost sprzedaży w relacji do 2021 r. Zestawienie naszego kraju z innymi państwami europejskimi zdecydowanie pokazuje, że nie jesteśmy jeszcze wiodącym rynkiem w tym segmencie.
Francja, która ma jedną z najwyższych cen energii elektrycznej w Europie (pochodzącej głównie z elektrowni jądrowych) stara się świadomie zbudować własny rynek producentów i instalatorów pomp ciepła, silnie wspierając rynek OZE. Warto zauważyć, że działania rządu Francji zaowocowały stworzeniem ponad 30 tys. pełnoetatowych miejsc pracy w branży pomp ciepła od 2019 r. , a w efekcie wzrostem sprzedaży ze 100 tys., w 2010 r. do ponad 600 tys. jednostek w roku 2022. Tym samym Francja zdystansowała Wielką Brytanię, która – nie mając (do tej pory) takiego wsparcia – plasuje się dopiero na 21 miejscu w europejskim rankingu największych rynków pomp ciepła.
Skąd wzięło się tak ogromne zainteresowanie pompami w Polsce?
Analizując dane naszego rynku z ostatnich kilku lat, można zauważyć kilka istotnych trendów.
Po pierwsze, nowe budownictwo (tzw. obudowa budynku), dzięki obowiązującym Wytycznym Technicznym (WT) z 2021 r., staje się coraz bardziej odpowiednia do stosowania pomp ciepła. Wymagania określone w WT dotyczące warunków ocieplenia przegród zewnętrznych oraz stolarki przekładają się na wymogi niskiego zużycia energii pierwotnej. Wskazuje to jasno na wybór pompy ciepła jako głównego rozwiązania technicznego spełniającego wymogi WT w zakresie ogrzewnictwa. Brakuje jeszcze wskazania odpowiedniego n50 (badanie szczelności budynku przy nadciśnieniu i podciśnieniu 50 Pa), oraz odpowiednich taryf energii elektrycznej dla odpowiedniego pobudzenia rynku pomp ciepła, skutkującego masową instalacją pomp ciepła w nowych budynkach na rynku polskim. Podobnie budynki starszego typu, po latach eksperymentów, otrzymują nowe szanse i możliwości energo-modernizacji, polegającej właśnie na wymianie źródła ciepła na pompę ciepła. W dążeniu do tego celu bardzo pomocne stają się systemy dotacyjne.
Wizja braku dostępności węglowodorów kopalnych (jako paliw), podobnie jak to miało miejsce zeszłej zimy (2022 r.) wydaje się być dobrym napędem dla tzw. wzrostu zapotrzebowania na pompy ciepła. Wprowadzenie do ofert urządzeń typu monoblok i hydrosplit stało się odpowiedzią producentów pomp ciepła na konieczność posiadania uprawnień f-gaz . Dodatkowo otworzyło rynek instalacji tych pomp dla wielu nowych firm. Spowodowało to otwarcie rynku na firmy z poza branży chłodniczej i wejście na rynek pomp ciepła firm z branży m.in. fotowoltaiki (jako forma dywersyfikacji asortymentu handlowego). W rezultacie, w połączeniu z podobnym wzrostem zapotrzebowania na pompy ciepła w innych krajach europejskich, mogliśmy obserwować sytuację zwiększonej gotowości do sprzedaży i instalacji pomp ciepła przez polskie firmy. Popyt na produkty czołowych marek produkujących pompy ciepła przewyższył w Polsce podaż, która i tak była już zaburzona przez sytuację geopolityczną.
Sytuacja ta stała się okazją do importu na nienasycony polski rynek wielu różniących się zasadniczo wydajnością urządzeń. Pompy produkowane poza Europą nie posiadają często odpowiedniego jak na rynek europejski sterowania. Sterowniki te często nie mogą być obsługiwane w języku polskim lub ich tłumaczenie nie jest w pełni kompletne. Ponadto, producenci Ci często nie budują w Polsce działów wsparcie technicznego (ani w zakresie doboru jednostek, ani wsparcia po sprzedażowego) deklarując jednocześnie długie okresy gwarancyjne świadczone przez producenta, który nie posiada siedziby w Polsce.
Kensol, jako marka europejska ma dostosowany sterownik (produkowany w Polsce), który jest przyjazny dla klienta i instalatora w całej Europie. Na fali zapotrzebowania na powietrzne pompy ciepła zainstalowano w Polsce szereg urządzeń (głównie powietrznych pomp ciepła), które były projektowane przez producentów, jako pompy grzewcze do basenów – a nie jako pompy do całorocznego ogrzewania/chłodzenia budynków. Konstrukcje tych urządzeń, w naszych warunkach klimatycznych, wykazują zasadnicze problemy ze zbyt częstym zamrażaniem się (i koniecznym tzw. defrostem), co ma istotny wpływ na realną roczną efektywność takiego urządzenia (SCOP – współczynnik określający sezonową wydajność grzewczą pompy ciepła) w budynku, w którym ono pracuje.
Dobre jakościowo pompy łatwo rozpoznać po prawidłowo opisanej etykiecie energetycznej, karcie produktu oraz danych COP (Coefficient Of Performance – chwilowa wydajność pompy ciepła w odniesieniu do temperatury powietrza na zewnątrz w odniesieniu do żądanej temperatury czynnika grzewczego) dla niskich temperatur zgodnie ze strefami klimatycznymi Polski. Dobrym standardem jest instalacja (lub odbiór) przez serwis dostawcy oraz udostępnianie danych historycznych przez własną „chmurę”, do której urządzenia raportują osiągnięcia w trybie (niemal) czasu rzeczywistego (zarówno efektywność pracy, jak i ewentualne defekty). Produkty te najczęściej wyróżniają się dodatkowymi certyfikatami potwierdzającymi ich efektywność (jak np. KeyMark). Co ciekawe, mamy w tej grupie zarówno markowe produkty z „pierwszej światowej dziesiątki”, które funkcjonują w ten sposób od lat, jak również sprawdzone produkty marek zyskujących na popularności w Europie zachodniej, stosujących te same rygory doborowe, jakościowe i instalacyjne zdobywające na rynku Polskim uznanie.
Zyskując popularność na rynkach Europy
Polska marka Kensol, znana dotychczas ze sprzedaży modułów fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych rozszerzyła swój obszar działania oraz portfolio o produkty z segmentu HVAC (ang. heating, ventilation, air conditioning), w którym klienci znajdą między innymi pompy ciepła, hydrobox’y oraz basenowe pompy ciepła i szafy hydrauliczne. Dzięki rozszerzeniu oferty o te produkty użytkownicy mogą stworzyć bezpieczny i niezależny ekosystem wykorzystujący energię słoneczną do ogrzewania swoich domów. Klienci mogą również zainstalować dedykowany system zarządzania energią EMS Kensol, zwiększając autokonsumpcję i optymalizując koszty zaopatrzenia budynku w energię.
Swoją propozycją produktową największe zainteresowanie firma odnotowuje na rynku węgierskim, rumuńskim oraz niemieckim. Jedną z kluczowych cech przemawiających za wyborem produktów Kensol przez instalatorów na rynku naszych zachodnich sąsiadów jest obecność na liście BAFA, która oznacza możliwość skorzystają przez klienta końcowego z dofinansowania na terenie Niemiec. Ponadto pompy Kensol posiadają certyfikat KeyMark potwierdzający zgodność produktów oraz usług z normami europejskimi.
Również polscy instalatorzy docenili rodzimą markę. W lipcu 2023 roku Kensol otrzymał w wyniku sondażu Złoty Laur Konsumenta.
Kensol w roli integratora
W ofercie marki Kensol znajdziemy m.in. serię pomp ciepła KTM typu monoblok wyposażoną w sprężarkę Panasonic DC Twin Rotary, która pracuje na ekologicznym czynniku chłodniczym R32. Urządzenie zapewnia płynną pracę w temperaturach zewnętrznych aż do -30oC, a dzięki zastosowanej technologii EVI pompa umożliwia uzyskanie temperatury na zasilaniu wynoszącą nawet 60oC, zachowując przy tym klasę efektywności energetycznej A+++ (W35) oraz A++ (W55). Sterownik z wbudowanym modułem WiFi pozwala (standardowo) na inteligentną obsługę 3 obiegów grzewczych w standardzie. Dodatkowe akcesoria pozwalają na zwiększenie liczby obsługiwanych obiegów oraz umożliwiają wyposażyć instalację w termostaty pokojowe sterujące temperaturą. Obecnie w ofercie znajdują się pompy w 4 wariantach mocy: 6, 10, 14 oraz 17 kW, co pozwala odpowiednio dobrać urządzenie do potrzeb zarówno nowego, jak i modernizowanego budynku. Wraz z pompami ciepła do oferty trafiły również Hydrobox’y – urządzenia ułatwiające i przyspieszające montaż i poprawiające efektywność, które posiadają w swojej obudowie grzałkę przepływową, pompę obiegową, zawór trójdrożny, zabezpieczenie antyzamrożeniowe oraz separator magnetyczny.
W ofercie marki znajdziemy również Szafę Hydrauliczną, która stanowi niemal kompletną kotłownię z wbudowanym, wykonanym ze stali nierdzewnej zasobnikiem ciepłej wody użytkowej. Urządzenie zaprojektowano w taki sposób, aby można je było w łatwy i prosty sposób połączyć z jednostką zewnętrzną pompy ciepła, a dzięki kompaktowej budowie i cichej pracy, praktyczny staje się montaż szafy w pomieszczeniach użytku codziennego.
Podsumowanie
Polski rynek pomp ciepła będzie się rozwijał, ale z czasem stanie się on bardziej wymagający i wybiórczy. Przyszłość zdecydowanie należy do znanych i sprawdzonych marek oraz tych, którzy konsekwentnie, nie limitując środków na rozwój techniczny i szkolenia, rozbudowują swoje portfolio produktów oraz bazę certyfikowanych instalatorów. W tej grupie, w przyszłości, ważne miejsce zajmą firmy integratorskie, które będą w stanie zaproponować cały przemyślany i odpowiednio zaprojektowany, dobrany dla danego budynku system energetyczny – składający się z pomp ciepła, fotowoltaiki, stacji ładowania dla samochodów elektrycznych oraz inteligentnego systemu sterowania tymi urządzeniami w najbardziej efektywny dla inwestora sposób.
O Grupie KENO
Stabilny partner na rynku odnawialnych źródeł energii w Europie. Grupa, której celem jest integracja i zapewnienie dostępu do ekologicznego, zrównoważonego życia. Dzięki oddziałom zagranicznym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Norwegii, Czechach, Rumunii oraz na Węgrzech jest w stanie jeszcze lepiej prognozować zachowania rynku. W swojej szerokiej ofercie posiada dystrybucję oraz produkcję kompletnych systemów fotowoltaicznych (PV), rozwiązania dla branży grzewcze (HVAC), E-mobility, Smart Home, budownictwa (domy modułowe), usługę sprzedaży i zakupu energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł oraz usługę badania modułów fotowoltaicznych sprawdzającą poprawność ich pracy w nowo powstałym laboratorium PV. Firma posiada dział Badań & Rozwoju (R&D), który nieustannie opracowuje nowe rozwiązania pozwalające klientom zwiększyć rentowność inwestycji poprzez skrócony czas realizacji, uniwersalność rozwiązań i pewność ich wykonania.
KENO – materiał sponsorowany