REKLAMA
 
REKLAMA

Instalacja pomp ciepła w Niemczech wyhamuje?

Instalacja pomp ciepła w Niemczech wyhamuje?
fot. Euros Energy

W pierwszej połowie 2023 r. liczba wniosków o dofinansowanie do instalacji pomp ciepła spadła w Niemczech o połowę. Obywateli ma powstrzymywać przed inwestycją niepewność co do faktycznych warunków rządowego dofinansowania.

Jak podaje niemiecka organizacja BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle), rząd federalny zapowiedział nową wysokość dotacji na poprawę efektywności energetycznej budynków (BEG) poprzez wymianę instalacji grzewczej na pompę ciepła. Mają one wynosić od 30 do 70 proc. kosztów inwestycji. Organizacja zauważa jednak, że wielu potencjalnych inwestorów wstrzymuje się z decyzją w oczekiwaniu na ogłoszenie faktycznych warunków dotacji.

W pierwszej połowie 2023 r. liczba wniosków o dofinansowanie zakupu pomp ciepła w ramach BEG spadła mniej więcej o połowę w zestawieniu rok do roku. Wobec tego Niemieckie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (Bundesverband Wärmepumpe, BWP) zwróciło się do rządu o wyjaśnienia dotyczące dotacji. Te zaś mają zapaść w pierwszym tygodniu września.

REKLAMA

Wykres 1. Liczba złożonych wniosków BEG w pierwszym półroczu 2022 i 2023 r.

Liczba złożonych wniosków BEG w I połowie 2022 oraz I połowie 2023 - wykres
Źródło: BWP/BAFA

Branża liczy na wzrosty

Jednocześnie BWP podaje, że dane dotyczące sprzedaży pomp ciepła pokazują stabilną sytuację w pierwszej połowie br. i coraz większy udział pomp ciepła w niemieckich systemach grzewczych. W dużej mierze wynika to jednak z wysokiego popytu zanotowanego w ubiegłym roku i opóźnionych instalacji.

Stowarzyszenie podkreśla, że branża pomp ciepła nie rezygnuje z przyjętych celów ekspansji. Szczególnie że znacząco zwiększyła ona swoje możliwości produkcyjne i instalacyjne.

Dane zestawione przez Federalne Stowarzyszenie Gospodarki Energią i Wodą (Bundesverband der Energie- und Wasserwirtschaft, BDEW) dotyczące nowego budownictwa pokazują, że i w ostatnim roku, i w ciągu ostatniej dekady w Niemczech udział pomp ciepła w strukturze grzewczej systematycznie rośnie.

REKLAMA

Wykres 2. Zmiany w strukturze ogrzewania w nowym budownictwie mieszkaniowym w ostatnich 12 miesiącach w Niemczech (według wydanych pozwoleń na budowę; udział źródeł energii w proc.)

Zmiany w strukturze ogrzewania w nowym budownictwie mieszkaniowym w ostatnich 12 miesiącach w Niemczech - wykres
Kolory: ciemnozielony – gaz, w tym biometan, jasnozielony – elektryczne pompy ciepła, fioletowy – ogrzewanie sieciowe, pomarańczowy – prąd, musztardowy – drewno/pellet, żółty – energia cieplna ze słońca, niebieski – olej opałowy, szary – inne. Źródło: BDEW

Wykres 3. Zmiany w strukturze ogrzewania w nowym budownictwie mieszkaniowym w ostatnich 10 latach w Niemczech (według wydanych pozwoleń na budowę; udział źródeł energii w proc.)

Zmiany w strukturze ogrzewania w nowym budownictwie mieszkaniowym w ostatnich 10 latach w Niemczech - wykres
Kolory: ciemnozielony – gaz, w tym biometan, jasnozielony – elektryczne pompy ciepła, fioletowy – ogrzewanie sieciowe, pomarańczowy – prąd, musztardowy – drewno/pellet, żółty – energia cieplna ze słońca, niebieski – olej opałowy, szary – inne. Źródło: BDEW

Według danych BWP w ubiegłym roku w Niemczech sprzedanych zostało 236 tys. pomp ciepła, co było wzrostem aż o 53 proc. w stosunku do roku wcześniejszego. Wśród tych urządzeń 205 tys. to pompy ciepła typu powietrznego, a 31 tys. to gruntowe pompy ciepła.

Stowarzyszenie szacuje, że w przyszłym roku w Niemczech zainstalowanych zostanie 500 tys. pomp ciepła. Taki cel określił również rząd federalny na rok 2024. Według jego założeń pompy ciepła będą obowiązkowym standardem w budownictwie już od stycznia 2024 r.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

macie obsesje na punkcie niemiec? czemu bez przerwy o nich piszecie?

Niemcy to jak narazie wracają do węgla :))

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA