ME: wykorzystać potencjał Polski w przemyśle baterii UE

ME: wykorzystać potencjał Polski w przemyśle baterii UE
Wiceminister energii Michał Kurtyka. Fot. Ministerstwo Energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działań w ramach inicjatywy EU Battery Alliance, która zakłada zacieśnienie współpracy w zakresie rozwoju europejskiego rynku produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Polskie firmy, instytuty naukowe i uczelnie wyższe mają potencjał do tego, aby nasz kraj odgrywał ważną rolę w tworzeniu tego perspektywicznego sektora zapewnia wiceminister energii Michał Kurtyka.

EU Battery Alliance to europejska odpowiedź na szybki rozwój technologii elektrycznego napędu w motoryzacji oraz odnawialnych źródeł w kontekście potrzeby znalezienia efektywnego sposobu magazynowania produkowanych przez nie energii.

Inicjatywa ruszyła oficjalnie w październiku ubiegłego roku. Komisja Europejska zorganizowała wówczas Brukseli pierwsze spotkanie z przedstawicielami branż motoryzacyjnej, chemicznej oraz inżynieryjnej. Celem rozmów było zainicjowanie rozwoju produkcji ogniw i baterii w Europie. Działanie to zakłada powołanie konsorcjum zajmującego się budową tego typu urządzeń.

REKLAMA

– Potrzebne skala i dynamika wskazują, że żaden podmiot nie może poradzić sobie samemu. European Battery Alliance stanowi parasol dla perspektywicznych partnerstw w całym łańcuchu dostaw – mówił wówczas Maros Sefcovic, unijny komisarz ds. unii energetycznej, który nadzoruje projekt EU Battery Alliance.

Komisja Europejska szacuje, że w roku 2025 wartość rynku baterii może sięgać 250 mld euro rocznie i wielkością powinien od odpowiadać gospodarce Danii. Natomiast generowany w Europie popyt na baterie miałby wynieść wówczas 200 GWh, a globalnie 600 GWh.

Początkowo Komisja Europejska planuje przeznaczyć na rozwój europejskiej technologii baterii w sumie 2,2 mld euro.

W inicjatywę EU Battery Alliance angażuje się polski rząd, a za działania w tym obszarze odpowiada wiceminister energii Michał Kurtyka. – Polskie uczelnie wyższe prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej. Pozwalają one na opracowanie nowych technologii akumulatorów oraz produkcji ogniw – zapewnia wiceszef ME, dodając, że nasz kraj dysponuje zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój tego sektora.

REKLAMA

Rozwój technologii magazynowania energii w tym kontekście to jedno z kluczowych zadań, przed jakim stają dziś rządy i przedsiębiorcy w Unii – dodaje Kurtyka.

Kilka miesięcy temu z inicjatywy Ministerstwa Energii zostało zawiązane polskie konsorcjum naukowe Pol-Stor-En, którego celem jest zwiększenie potencjału naukowego dla rozwoju magazynowania energii oraz współpraca z przemysłem. – W Polsce działają już firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki. Jestem przekonany, że nasz kraj może być aktywnym uczestnikiem europejskiego porozumienia na rzecz rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze energetyki i elektromobilności. Dlatego też wyzwaniem, przed którym teraz stoimy, jest zagwarantowanie polskim przedsiębiorcom i naukowcom możliwości wykorzystania ich potencjału w tym przedsięwzięciu – komentuje wiceminister energii.

Jak informuje Ministerstwo Energii, przedstawiony w ubiegłym tygodniu przez Brukselę Strategiczny Plan Działań w zakresie produkcji w Europie baterii do samochodów elektrycznych definiuje potencjał państw członkowskich w tym obszarze i wskazuje kluczowe inicjatywy, które muszą zostać zrealizowane w najbliższym czasie, aby możliwe było wypracowanie innowacji technologicznych w zakresie baterii, stanowiących przeciwwagę dla rozwiązań pochodzących z innych państw.

W realizację planu mają być zaangażowane m.in. Europejski Bank Inwestycyjny, unijny fundusz InnoEnergy czy dotychczasowi europejscy liderzy w rozwoju technologii bateryjnych – francuski Saft, niemieckie konsorcjum Terra-E czy szwedzka firma Northvolt, która szykuje się do budowy największej europejskiej fabryki baterii.

Projekt Northvolt wspierany już m.in. przez szwedzki rząd oraz firmy ABB, Scania czy Vestas zakłada uruchomienie do 2023 roku ogromnej fabryki mogącej produkować rocznie baterie o pojemności nawet 32 GWh. Koszt tej inwestycji Northvolt szacuje wstępnie na 4 mld euro. Natomiast niemieckie konsorcjum Terra-E celuje w uruchomienie do 2028 roku produkcji baterii litowo-jonowych o pojemności 34 GWh w skali roku.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.