Paliwowy gigant przyłącza się do EU Battery Alliance
Należący do francuskiego koncernu paliwowego Total producent baterii Saft włącza się w zapoczątkowaną przez Komisję Europejską inicjatywę budowy unijnego przemysłu bateryjnego. W celu opracowania technologii baterii nowej generacji będzie współpracować m.in. z Siemensem.
Komisja Europejska tworzy inicjatywę o nazwie European Battery Alliance mającą połączyć wysiłki europejskich państw i firm w celu budowy silnego przemysłu bateryjnego, będącego w stanie konkurować z obecnie dominującymi na rynku ogniw i baterii firmami azjatyckimi.
– Prognozowany potencjał tego rynku jest ogromny – do roku 2025 może on osiągnąć wartość 250 mld euro rocznie, a nasz popyt na baterie powinien wynieść 200 GWh, a globalnie 600 GWh. Potrzebne skala i dynamika wskazują, że żaden podmiot nie może poradzić sobie samemu. European Battery Alliance stanowi parasol dla perspektywicznych partnerstw w całym łańcuchu dostaw – zapewniał ostatnio unijny komisarz ds. unii energetycznej Maros Sefcovic.
Budowa European Batterry Alliance nie może się obyć bez mających ogromne doświadczenie w tej dziedzinie europejskich firm takich jak Saft, którego historia sięga 100 lat i który od 25 lat pracuje nad bateriami litowo-jonowymi.
Od 2016 roku Saft jest częścią francuskiego koncernu paliwowego Total, który od kilku lat inwestuje w firmy związane z czystymi technologiami. Francuzi są właścicielem m.in. wywodzącego się z USA producenta ogniw i modułów fotowoltaicznych SunPower.
Przejmując Saft, Total zadeklarował, że będzie inwestować w czyste technologie około 500 mln dolarów rocznie.
Włączając się teraz w inicjatywę EU Battery Alliance, Saft zapowiada podjęcie prac nad budową linii produkcyjnych dla ogniw i baterii nowej generacji – wydajniejszych od stosowanych obecnie na rynku baterii litowo-jonowych.
Francuska firma będzie je prowadzić we współpracy z Siemensem, niemiecką firmą Manz działającą również w branży fotowoltaicznej, a także belgijską firmą z sektora chemicznego Solvay.
Konsorcjum tych firm zapowiada opracowanie linii produkcyjnych, które będzie można w szybki sposób skalować do potencjału pozwalającego wytworzyć w skali roku baterie o pojemności liczonej w gigawatogodzinach.
Na opracowanie takiej technologii Saft, Siemens, Manz i Solvay dają sobie 7 lat, podkreślając, że będą otwarte również na współpracę z innymi europejskimi instytucjami i firmami.
Saft specjalizuje się w budowie baterii bazujących na licie i niklu, w które zaopatruje przemysł transportowy i elektroniczny, a ostatnio jest coraz aktywniejszy w zakresie budowy stacjonarnych magazynów energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Wcześniej francuski producent zdobył kontrakt od Fortum na dostawę systemu magazynowania energii w technologii litowo-jonowej, o pojemności 1 MWh i mocy 2 MW, na potrzeby pilotażowego projektu wirtualnej elektrowni na terenie elektrociepłowni Suomenoja w mieście Espoo położonym w południowej Finlandii.
Ponadto francuska firma informowała o zdobyciu kontraktu na dostawę magazynów energii o łącznej mocy 10 MW do Portoryko, które chce zwiększyć udział OZE w swoim miksie energetycznym do 20 proc. do roku 2035.
Natomiast w 2015 roku Saft uczestniczył – wraz z inną francuską firmą Schneider Electric – w projekcie budowy magazynów gromadzących energię z farm fotowoltaicznych, które powstały na Korsyce.
Pod koniec ubiegłego roku Francuzi poinformowali natomiast o zdobyciu zamówienia na budowę stacjonarnych magazynów energii w technologii litowo-jonowej dla amerykańskiej firmy Skylar Resources.
Dostarczone przez Saft magazyny będą pracować w kalifornijskim mieście Glendale, a ich podstawową funkcją będzie tzw. black start, czyli dostarczenie odpowiednich mocy do rozruchu lokalnej infrastruktury energetycznej wyłączonej na skutek blackout-u.
red. gramwzielone.pl