Kolejny potentat inwestuje w szwedzką „Gigafactory”

Scania dołącza do grona inwestorów, którzy dołożą się do realizowanego przez szwedzką firmę Northvolt projektu największej europejskiej fabryki baterii, które znajdą zastosowanie w samochodach elektrycznych.
Należący do grupy Volkswagena producent samochodów ciężarowych Scania zainwestuje w Northvolt 10 mln euro.
Umowa między firmą założoną przez byłego dyrektora w Tesli Petera Carlssona a Scanią zakłada m.in. wykorzystanie baterii Northvolt w elektrycznych ciężarówkach Scanii.
Cel Northvolt to uruchomienie na północy Szwecji ogromnej fabryki baterii. Koszt tej inwestycji szacuje się na 4 mld euro i ma ona skutkować uruchomieniem do roku 2023 produkcji baterii o łącznej pojemności zbliżonej do zdolności produkcyjnych tzw. Gigafactory, którą w Nevadzie uruchamia amerykańska Tesla.
Na razie firma Petera Carlssona ma w tym kwartale zabezpieczyć na ten cel fundusze rzędu 80-100 mln euro, które zostaną przeznaczone na budowę pilotażowej linii produkcyjnej w mieście Skellefteå, zanim szwedzka firma pójdzie na rynek po dużo większe fundusze potrzebne do uruchomienia ogromnej fabryki.
Początkowo Northvolt chce produkować w Skellefteå w skali roku baterie o pojemności 8 GWh, a w roku 2023 produkcja ma wzrosnąć do docelowego poziomu 32 GWh.
W fabryce w szwedzkim Skellefteå pracę ma znaleźć około 2-2,5 tys. osób. Natomiast w dziale R&D w innym szwedzkim mieście Västerås ma pracować 300-400 inżynierów.
Scania liczy, że jej pierwsze ciężarówki zostaną wyposażone w baterie wyprodukowane na pilotażowych liniach Northvolt już w przyszłym roku.
W ubiegłym roku Northvolt pozyskał fundusze m.in. od koncernu ABB, funduszu InnoEnergy, a także od największego na świecie producenta elektrowni wiatrowych – duńskiej firmy Vestas.
red. gramwzielone.pl