Porsche zbudowało magazyn energii z zużytych baterii elektryków
Nowy system magazynowania energii będzie zasilał niemiecką fabrykę Porsche. Składa się z baterii wcześniej wykorzystywanych w samochodzie elektrycznym (EV) Porsche Taycan.
Jak podaje producent luksusowych samochodów, nowy magazyn energii składa się z 4,4 tys. modułów akumulatorowych. System zbudowano z używanych akumulatorów Taycan. Pod koniec przewidzianego okresu ich eksploatacji wdrożono je jako element stacjonarnego magazynu energii wykorzystywanego na potrzeby Porsche.
Producent realizuje w ten sposób koncepcję „Second Life”, która zakłada powtórne zastosowanie zużytych akumulatorów z pojazdów elektrycznych. Magazyn jednocześnie przyczyni się do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej.
– Oczywiście chodzi o aspekty środowiskowe i podstawową kwestię dostaw energii. Ale dla nas ważne było również odegranie pionierskiej roli w obszarze magazynowania – powiedział Alwin Schmid, szef inżynierii elektrycznej w Porsche.
Pilotażowy projekt energetyczny
Studium wykonalności projektu Porsche przeprowadzone zostało we współpracy z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Zwickau.
– Chcieliśmy stworzyć magazyny energii elektrycznej dla zakładu w Lipsku, aby uczynić obiekt jeszcze bardziej ekonomicznym i zwiększyć jego samowystarczalność. Dlatego logiczne było wykorzystanie baterii z pojazdów Taycan z serii przedseryjnej zamiast skierowania ich do recyklingu – wyjaśnia Jonathan Dietrich, kierownik projektu ds. magazynowania energii. – Mamy nadzieję, że projekt pozwoli nam uzyskać informacje, które w przyszłości pomogą wyposażyć inne lokalizacje Porsche w podobne systemy i możliwości. Jednocześnie możemy wykorzystać baterie z samochodów testowych, które nie nadają się już do wymagającego zastosowania w pojeździe.
Bateryjny system magazynowania energii zbudowany przez Porsche ma całkowitą moc 5 MW i pojemność 10 MWh. Składa się z 4,4 tys. modułów akumulatorowych, umieszczonych w czterech kontenerach. Baterie używane wcześniej w codziennej pracy pojazdów testowych Taycan zainstalowano w magazynie energii bez żadnych zmian technicznych. Cztery kontenery akumulatorów podłączone są do falownika i transformatora średniego napięcia.
Cały system magazynowy ma zakładaną żywotność ponad 10 lat. Poszczególne moduły akumulatorów mogą być w razie potrzeby wymieniane pojedynczo.
Magazynowanie energii ze słońca
Energia elektryczna gromadzona w magazynie energii Porsche jest generowana częściowo przez własną elektrownię PV o mocy szczytowej 9,4 MW. Bateryjny system magazynowania ma zaspokajać potrzeby fabryki producenta, a także świadczyć usługi bilansujące dla sieci elektroenergetycznej.
Jak podaje Porsche, produkcja aut w zakładach w Zuffenhausen, Lipsku i Weissach od 2021 r. jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2017 r. firma korzysta wyłącznie z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Zakład w Lipsku wykorzystuje również ciepło sieciowe generowane z biomasy.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.