Chińczycy pokazali baterię dla EV dającą zasięg 1000 km

Chińczycy pokazali baterię dla EV dającą zasięg 1000 km
CATL

Największy producent baterii na świecie po raz kolejny przesunął granicę maksymalnego zasięgu możliwego do pokonania samochodem elektrycznym. Dalekie i jednocześnie komfortowe podróże autami elektrycznymi stają się rzeczywistością – i to dzięki bateriom LFP, które wcześniej nie były pierwszym wyborem producentów elektryków z uwagi na gorsze parametry niż baterie NMC lub NCA.

Firma Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) w trakcie tegorocznych targów Auto China 2024, które odbyły się w Pekinie, zaprezentowała swoją najnowszą baterię litowo-żelazowo-fosforanową (LFP) oferującą, zgodnie z informacją prasową CATL, ponad 1000 km zasięgu na jednym ładowaniu. Jako referencyjną trasę podano drogę z Nankin do Pekinu, której długość według Google Maps wynosi 1037 km.

Kolejne udoskonalenia

Nowy bateria została pokazana niespełna 8 miesięcy po ostatniej premierze baterii Shenxing. Najnowszy produkt nazywa się Shenxing PLUS i oferuje grawimetryczną gęstość energii na poziomie 205 Wh/kg, co – jak tłumaczy CATL – stanowi kilkuprocentowy wzrost w porównaniu do obecnego standardu rynkowego (obecną średnią określono na poziomie około 190 Wh/kg).

REKLAMA

Aby Shenxing PLUS mogła końcowo oferować tak zadowalające parametry, producent zastosował szereg udoskonaleń. Wymienia się m.in. zastosowanie tzw. gradacji ziarnistej (z ang. granular gradation), która – jak tłumaczy CATL – umożliwia zawieszenie każdej nanometrowej cząsteczki w jej optymalnej pozycji. To ma zapewnić wysoką gęstość (po raz kolejny wyższą niż w przypadku poprzednich odsłon baterii LFP). Co więcej, wykorzystano opatentowany przez CATL materiał 3D w kształcie plastra miodu, który dodaje się do anody, tym samym zwiększając gęstość energii i jednocześnie kontrolując proces zmieniania się objętości baterii podczas jej ładowania/rozładowywania.

Zmiany pojawiają się także w przypadku obudowy. Otóż bateria Shenxing PLUS jest zamknięta w jednoczęściowej obudowie, co – jak twierdzi CATL – jest nowością w branży. To zapewnia lepsze wykorzystanie powierzchni i ponownie przyczynia się do wzrostu gęstości energii.

Ultraszybkie ładowanie

Oprócz zapewnienia rekordowego zasięgu 1000 km nowa  bateria ma być wyjątkowa również z uwagi na szybkość ładowania. CATL twierdzi, że Shenxing PLUS zapewni zasięg kilkuset kilometrów w zaledwie kilka minut ładowania. W materiałach prasowych podano, że po 10 minutach ładowania baterii z maksymalną możliwą mocą zasięg samochodu może wynieść nawet 600 km, co w przeliczaniu na pojedynczą sekundę daje dystans 1 km!

REKLAMA

W kontekście zwiększania prędkości ładowania zastosowano m.in. nowe powłoki przewodzące i dodatki metali przejściowych, zapewniając tym samym wydajną transmisję energii pomiędzy katodą a anodą. CATL podniósł również wydajność rozproszenia ciepła oraz skorzystał z rozwiązań oferowanych przez sztuczną inteligencję, aby udoskonalić BMS (Battery Management System).

Nowości również dla magazynów energii

W kwietniu informowaliśmy o innej nowości od chińskiego producenta. Otóż CATL wprowadził do masowej produkcji przemysłowy magazyn energii elektrycznej Tener. Stopień degradacji jego pojemności przez pierwszych 5 lat eksploatacji ma być zerowy.

Ponownie zastosowano szereg udoskonaleń technologicznych, kładąc duży nacisk na bezpieczeństwo systemu. Na ten moment dokładne szczegóły techniczne urządzenia nie zostały podane do publicznej wiadomości.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.