20 mln euro na rozwój krzemowych anod do akumulatorów
Europejski Bank Inwestycyjny przeznaczy 20 mln euro na dalsze skalowanie technologii 100-proc. krzemowych anod do akumulatorów, które mają zastąpić anody grafitowe. Amerykańska firma GDI zamierza uruchomić w Niemczech fabrykę tych komponentów.
Kredyt typu venture od Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) ma ułatwić GDI rozwój technologii anod krzemowych nowej generacji. Technologia ta ma się przyczynić do zwiększenia gęstości energii i skrócenia czasu ładowania akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Zmniejszy też zapotrzebowanie na grafit wykorzystywany do produkcji anod grafitowych.
Amerykańska firma GDI z oddziałem w Holandii inwestuje w swoją działalność w Europie. Planuje uruchomienie produkcji anod krzemowych na skalę przemysłową w Niemczech. W celu szybkiego wyskalowania produkcji po fazie rozwoju firma wybrała na miejsce swojej działalności teren przemysłowy z fabryką powłok szklanych należącą do AGC Glass Europe. Firma ta jest wiodącym dostawcą dla europejskich producentów samochodów OEM.
Zakład AGC w Lauenförde w Dolnej Saksonii ma zapewnić zaawansowany sprzęt produkcyjny i specjalistyczną wiedzę w zakresie powlekania. Miedzianą folię do wytwarzania anod dostarczać ma Schlenk SE, jedna z europejskich firm produkujących ten materiał.
Jak podaje EBI w swoim komunikacie, w czwartym kwartale minionego roku GDI i AGC jako pierwsze na świecie zademonstrowały pilotażowo zdolność produkcji dwustronnych 100-proc. krzemowych anod w skali megawatów.
– Aby zielona transformacja w sektorze transportu przebiegła pomyślnie, kluczowe znaczenie ma rozwój ulepszonej technologii akumulatorów dla wszystkich rodzajów pojazdów. EBI z przyjemnością wspiera innowacyjną technologię GDI, która pomaga przemysłowi zastąpić grafit, kluczowy surowiec, krzemem dostępnym na całym świecie – skomentował Ambroise Fayolle, wiceprezes EBI odpowiedzialny za finansowanie EBI w Niemczech.
Zalety anod krzemowych
Kredyt EBI ma się przyczynić do rozwoju opracowanej przez GDI technologii 100-proc. anody krzemowej i uruchomienia produkcji w skali giga. Jak wskazuje EBI, anody krzemowe zwiększają gęstość energii ogniw litowo-jonowych (li-ion) o ponad 30 proc. względem anod grafitowych. To zaś ma znacznie zwiększać zasięg samochodów elektrycznych z akumulatorami wykorzystującymi anody krzemowe.
Technologia ta może również skrócić czas ładowania baterii o ponad 65 proc. Poza sektorem elektromobilności anody krzemowe mogą znaleźć zastosowanie w produkcji sprzętu medycznego, dronów, laptopów, elektronarzędzi i sprzęt budowlanego.
Kredyt udzielony przez EBI ma formę kapitału dłużnego zabezpieczonego w ramach programu InvestEU. Przewiduje on przeznaczenie 372 mld euro na dodatkowe inwestycji w nowe technologie do 2027 r.
Rezultatem intensywnych dyskusji z EBI i due diligence jest partnerstwo, które doprowadzi do powstania pierwszej w Europie gigafabryki dla 100-proc. krzemowych anod. Anody te mogą być bezpośrednio zintegrowane w fabrykach ogniw litowo-jonowych. Fabryki, które zdecydują się na tę anodę, będą produkować ogniwa o zwiększonej gęstości energii (powyżej 30 proc.), możliwości szybkiego ładowania w 15 minut (setki razy) i zwiększonym bezpieczeństwie (zweryfikowanym przez testy zewnętrzne) w porównaniu z anodami grafitowymi. Będziemy jedną z niewielu firm, którym uda się doprowadzić technologię litowo-jonową nowej generacji do skali produkcji przemysłowej we współpracy z EBI, Schlenk SE i AGC – powiedział Rob Anstey, założyciel i dyrektor generalny GDI.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.