Nowa gigafactoryX polskiego producenta. 4 GWh baterii rocznie
Impact zaprezentuje swoją nowoczesną linię wytwórczą baterii heavy duty o zdolności produkcyjnej 1,2 GWh. Zapowiada też znaczącą jej rozbudowę do ogromnej fabryki wykorzystującej europejski łańcuch dostaw.
Produkująca systemy bateryjne spółka Impact Clean Power Technology zamierza rozwijać produkcję w skali giga. Podczas BusWorld 2023, największych europejskich targów autobusowych, które odbywają się od 7 do 12 października w Brukseli, producent zaprezentuje możliwości swojej linii wytwórczej baterii heavy duty. Zdolność produkcyjna zakładu wynosi 1,2G Wh. Jak twierdzi Impact, jest to najnowocześniejsza linia produkcyjna w Europie.
Firma planuje do 2027 r. zwiększyć moce produkcyjne swojej fabryki do 4 GWh rocznie. Wytwarzanie baterii ma bazować na europejskim łańcuchu dostaw m.in. dzięki umowom z LG i Freyrem.
– Od końca września 2023 r. cała produkcja Impactu odbywa się już w nowej gigafactoryX. Powstanie zaawansowanego technologicznie zakładu będzie silnym impulsem do rozwoju branży elektromobilności oraz OZE w Polsce i na świecie. GigafactoryX to także kolejny krok w obszarze produkcji energii oraz transformacji transportu publicznego i przemysłu, który pozwoli konsekwentnie redukować emisje CO2. Do tej pory autobusy elektryczne napędzane bateriami z Impactu przejechały już ponad 150 mln km – wylicza Ireneusz Kazimierski, prezes zarządu Impact Clean Power Technology.
Technologie bateryjne do wyboru
Poza nową linią produkcyjna Impact zamierza zaprezentować w Brukseli także baterie, które mogą być dostosowane do konkretnych oczekiwań odbiorcy (custom design). Pokaże też autorski system zarządzania baterią BMS oraz nowe generacje swoich produktów UVES Power LTO GEN 3.0, UVES Energy i UVES LFP.
– W samym sercu Europy prezentujemy najnowocześniejsze systemy bateryjne, które od wielu lat wykorzystują najwięksi producenci autobusów na świecie, tacy jak Solaris Bus&Coach czy ADL – mówi Ireneusz Kazimierski.
Swoje systemy bateryjne UVES spółka buduje na bazie ogniw NMC, LTO i LFP. Pierwsze charakteryzują się m.in. bardzo dużą gęstością energii. Choć wymagają dłuższego czasu ładowania, to dzięki temu mają zapewniać duży zasięg i możliwość całodziennej eksploatacji pojazdu.
Moduły wykorzystujące technologię LTO mogą z kolei być ładowane bardzo szybko (8-15 minut) i często, np. w trakcie krótkiego postoju autobusu na pętli. Baterie LTO mogą mieć mniejsze pojemności i zajmować mniej miejsca w pojeździe. Z kolei produkty bazujące na technologii LFP sprawdzają się tam, gdzie wymagana jest dostawa systemów bezkobaltowych.
Impact produkuje też baterie znajdujące zastosowanie w autobusach wodorowych. Nad własnymi technologiami ogniw paliwowych wykorzystujących wodór pracuje w porozumieniu z firmami Itochu Plantech Inc. oraz Toshiba Energy Systems and Solutions Corp. Impact podaje, że systemy będą miały dwukrotnie dłuższą żywotność niż jakiekolwiek inne rozwiązanie na rynku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
W jakim mieście powstała ta gigafabryka? Bo nie widzę tej informacji w tekście?
Według Google w Pruszkowie
A co na to Wołomin ?