To będzie największa bateria na świecie
Jeden z deweloperów działających na brytyjskim rynku energetycznym otrzymał zgodę na budowę wielkiego bateryjnego magazynu energii. Jego pojemność będzie ponad 10-krotnie większa od pojemności największej obecnie europejskiej baterii, która również znajduje się na Wyspach.
Największy jak dotąd w Europie bateryjny magazyn energii został uruchomiony pod koniec zeszłego roku w Wielkiej Brytanii. Nazywa się Pillswood Battery Energy Storage System (PBESS) i działa w Pillswood w pobliżu Hull, na wschodnim wybrzeżu Wielkiej Brytanii. Dwugodzinny magazyn energii bazuje na jednostkach bateryjnych dostarczonych przez Teslę (wykorzystano moduły o mocy 1,5 MW i pojemności 3 MWh). Całkowita moc magazynu w Pillswood wynosi 98 MW, a jego pojemność to 196 MWh.
Ostatnio właściciel PBESS – Harmony Energy – pochwalił się przychodami, które wygenerował dzięki działalności magazynu w pierwszych miesiącach 2023 roku. Więcej na ten temat w artykule: Tyle zarobił największy magazyn energii w Europie.
Obiekt w Pillswood wkrótce jednak przestanie być największą baterią w Europie. Ostatnio budowę ogromnego magazynu energii ogłosił koncern energetyczny Eneco. Jednostka budowana przez holenderską firmę ma osiągnąć moc 50 MW, a jej pojemność będzie sięgać 200 MWh.
Chińczycy postawią jeszcze większy magazyn energii
Magazyn Eneco mimo swoich parametrów nie będzie jednak największym tego typu obiektem. Niedawno bowiem kontrakt na dostawę jeszcze większego bateryjnego magazynu energii ogłosił Sungrow.
Chińska firma była dotychczas znana głównie z produkcji falowników fotowoltaicznych. W tym zakresie należy ona do ścisłej czołówki na świecie. Sungrow jednak sukcesywnie rozwija też segment bateryjnych magazynów energii. Teraz dostarczy magazyn o mocy 100 MW i pojemności 260 MWh dla dewelopera Penso Power. Inwestycja powstanie w Bramley w Hempshire w południowej części Wielkiej Brytanii.
Magazyn energii w Bramley ma być gotowy w przyszłym roku, a Sungrow dostarczy do niego bateryjne moduły zawierające ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), wyposażone w technologię chłodzenia PowerTitan 2.0.
Portfel inwestycyjny Penso Power obejmuje więcej projektów liczących po kilka gigawatów. Znajdują się w nim też m.in. elektrownie szczytowo-pompowe i technologie bazujące na wodorze.
Miks baterii LFP i NCM
Sungrow już wcześniej współpracował w zakresie magazynów energii z Penso Power. W 2019 roku Chińczycy dostarczyli dla brytyjskiego dewelopera magazyn o mocy 100 MW i pojemności 100 MWh. Bateryjna jednostka powstała w Minety w odległości około 100 km na zachód od Londynu.
Chiński producent dostarczył na potrzeby magazynu energii w Minety wydajniejsze i droższe moduły bateryjne bazujące na ogniwach niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM) oraz tańsze baterie litowo-żelazowo fosforanowe (LFP). Ogniwa bateryjne zastosowane w tym projekcie wyprodukował koreański Samsung.
Sungrow współpracuje też z innymi brytyjskimi deweloperami magazynów energii. W ubiegłym roku chińska firma poinformowała o kontrakcie podpisanym z brytyjską firmą Statera Energy, dla której dostarczy bateryjny magazyn energii o mocy 362 MW i pojemności 391 MWh. Do realizacji tego kontraktu chińska firma wykorzysta magazyny określane jako ST3727kWh-3450UD-MV.
Brytyjski deweloper zbuduje największą baterię na świecie
Inwestycję, do której magazyny energii dostarczy Sungrow, przebija jednak nowy projekt, również ogłoszony na Wyspach. Brytyjski deweloper Carlton Power właśnie otrzymał od lokalnych władz zgodę na budowę wielkiego magazynu energii w regionie Greater Manchester – w miejscu, w którym do 1991 roku działała elektrownia zasilana węglem, a od 2016 roku funkcjonuje elektrownia gazowa.
Projekt o nazwie Trafford BESS zakłada budowę magazynu o mocy mającej wynieść aż 1040 MW i pojemności 2080 MWh. Jego koszt szacowany jest na 750 mln funtów (około 3,87 mld zł). Magazyn o takich parametrach znacząco zwiększy bezpieczeństwo systemu elektroenergetycznego w północno-wschodniej części Wielkiej Brytanii.
Budowa magazynu Trafford BESS ma się rozpocząć na początku przyszłego roku i powinna zostać ukończona w ostatnim kwartale 2025 roku. Obecnie Carlton Power ma prowadzić rozmowy z instytucjami finansowymi, aby zapewnić środki na realizację inwestycji.
Firma wcześniej uzyskała pozwolenie na budowę w tej samej lokalizacji ogromnego elektrolizera do produkcji czystego wodoru. Jego moc ma wynieść 200 MW. Realizacja pierwszego etapu tej inwestycji, w ramach którego powstanie elektrolizer o mocy 15–20 MW, ma być sfinalizowana również w ostatnim kwartale 2025 roku. Na ten etap Carlton Power otrzymał grant od brytyjskiego rządu w wysokości 50 mln funtów.
Magazyn LAES
Jednocześnie w miejscu, w którym swoje instalacje uruchomi Carlton Power, inną inwestycję związaną z magazynowaniem energii prowadzi firma Highview Power. W tym przypadku planowana jest budowa instalacji do magazynowania energii w formie skroplonego powietrza (Liquid Air Energy Storage, LAES). Ta instalacja ma posiadać pojemność 250 MWh, a jej koszt został oszacowany na 250 mln funtów.
Highview Power zapewnia, że LAES to technologia tańsza niż bateryjne magazynowanie energii, a jej zaletą ma być – obok długiego czasu przechowywania energii, liczonego w tygodniach – także żywotność instalacji, która może wynieść 30–40 lat, podczas gdy okres działania baterii sięga około 10 lat.
Sprawność procesu magazynowania energii w technologii LAES jest oceniana na 60–75 proc. i ma być podobna do sprawności magazynowania w bateriach przepływowych. Większa sprawność ma być osiągana w przypadku baterii litowo-jonowych (około 75–85 proc.) oraz elektrowni szczytowo-pompowych, dla których Highview Power podaje wartość 80 proc.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Widzę w artykule pewne nieścisłości. Zapewne problem dotyczy źródła- informacji prasowych od inwestorów i deweloperów. Mianowicie sprawność bateryjnego magazynu (niezależnie czy rozwarzamy ogniwa NCM czy LFP) bez wątpienia jest znacząco wyższa niż wzmiankowane 75%. Co jest istotne, bo oznacza, że w praktyce magazyn bateryjny osiąga wyższą sprawność od technologi LAES jaki i szczytowo-pompowej. W żadnych warunkach pracy ta kolejność nie będzie inna niż: 1st) Li-on Energy storage 2nd)/ 3rd) LAES / Pumped-storage hydroelectricity
Bullshit