Chiński dystrybutor wprowadza do sprzedaży nową baterię LFP

Chiński dystrybutor wprowadza do sprzedaży nową baterię LFP
fot. IMREN

W ofercie firmy Imren pojawiła się nowa bateria litowo-żelazowo-fosforanowa (LFP). Produkt ma znaleźć zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Jest już dostępny do zamówienia na terenie USA i Europy.

Technologia baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) zapewnia gorsze parametry niż konkurencyjne baterie w technologii niklowo-kobaltowej (NMC czy NCA), jednak z uwagi na mniejsze ryzyka logistyczne i niższe koszty na LFP stawia coraz więcej producentów.

Jednym z nich jest chińska firma Imren będąca dystrybutorem m.in. baterii oraz gotowych zestawów do magazynowania energii, umożliwiających ładowanie kilku urządzeń jednocześnie (przenośne powerbanki), a także rowerów elektrycznych.

REKLAMA

Imren wprowadził do sprzedaży nową baterię litowo-żelazowo-fosforanową – EVE LF105 – która, jak twierdzi, może znaleźć szereg zastosowań w przemyśle. Wykorzystać ją można np. do zasilania samochodów i autobusów elektrycznych, wdrożenia w systemach magazynowania energii na jachtach lub w połączeniu z niewielkimi systemami fotowoltaicznymi.

Parametry produktu

Bateria ma wymiary 200 x 130 x 35 mm i waży 1,98 kg. Nominalna pojemność wynosi 105 Ah (około 330 Wh). Maksymalne napięcie ładowania/rozładowywania wynosi kolejno 3,65 i 2,5 V. Prądy ładowania i rozładowywania w każdym wypadku są równe 0,5 C. Bateria może pracować w szerokim zakresie temperatur od 0 do 60 st. C (ładowanie) oraz od -35 do +60 st. C (rozładowywanie).

LF105 ma się charakteryzować gęstością mocy na poziomie 138 Wh/kg i zdolnością do przepracowania 4 tys. cykli (na stronie Imren brakuje informacji, jaka ma być wydajność baterii po wymienionej liczbie cykli).

REKLAMA

Baterie można łączyć ze sobą, tworząc zestaw 16 sztuk o pojemności maksymalnej do 1600 Wh. Przy zamówieniu zestawu dystrybutor dostarcza zarówno szynę zbiorczą, jak i wkręty do jego zbudowania.

Obecnie na stronie internetowej Imren dostępny jest zestaw baterii LF105 składający się z 6 sztuk. Jego cena wynosi 1270 dolarów (około 5,3 tys. zł). Baterie w zależności od docelowego punktu dostawy będą do klientów wysyłane z magazynów w USA lub Niemczech.

Wyższa gęstość mocy

Obserwując poczynania środowiska naukowego, można się spodziewać, że już niedługo producenci i dystrybutorzy będą w stanie zaoferować baterie o znacznie wyższej gęstości energii. Niedawno informowaliśmy, że chińscy naukowcy opracowali w skali laboratoryjnej baterię litową charakteryzującą się gęstością energii a poziomie 711,3 Wh/kg. Jak piszą w swojej pracy badawczej, tak wysoki wynik został osiągnięty dzięki zastosowaniu zaawansowanych materiałów i technologii produkcji.

Mimo że taka pojemność energii pozostaje osiągalna obecnie wyłącznie w warunkach laboratoryjnych, to jeden z największych producentów baterii litowo-jonowych, chiński CATL, poinformował niedawno, że opracował ogniwo, którego gęstość energii ma wynieść 500 Wh/kg. Co ważne, produkty charakteryzujące się takim parametrem mają szansę dużo szybciej ujrzeć światło dziennie – CATL w materiałach prasowych wspomina jeszcze o roku 2023.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.