To prawdziwy przełom w rozwoju technologii bateryjnych
W mediach poświęconych energetyce co pewien czas pojawiają się informacje o kolejnych przełomach w rozwoju technologii bateryjnych. Wiele z nich dotyczy jednak projektów na etapie koncepcji, realizowanych przez firmy, które dopiero wchodzą na rynek i szukają finansowania dla swoich pomysłów. Inaczej jest z wiadomością podaną przez CATL, która dla technologii bateryjnych może stanowić przełom przez duże „P”.
Chińska firma CATL jest największym producentem baterii stosowanych w samochodach elektrycznych i stacjonarnych magazynach energii. Teraz CATL ogłosił wprowadzenie rozwiązania, które może jeszcze bardziej zwiększyć jego przewagę nad konkurencją.
Podczas targów Auto Shanghai chiński producent poinformował o opracowaniu baterii, która charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością niż najlepsze dostępne obecnie na rynku baterie. Gęstość nowego ogniwa bateryjnego ma sięgać 500 Wh/kg (nie podano, jaka będzie gęstość na poziomie całej baterii).
W jaki sposób CATL osiągnął tak znakomity wynik? Chiński producent tłumaczy, że aby poradzić sobie ze zmianami materiałów o bardzo wysokiej gęstości energii, wynikającymi z reakcji elektrochemicznych, jego nowa bateria wykorzystuje wysoce przewodzące biomimetyczne elektrolity w stanie skondensowanym.
Takie rozwiązanie ma umożliwiać utworzenie samodostosowującej się struktury na poziomie mikronów, która może regulować interakcje między łańcuchami, poprawiając działanie ogniw, a co za tym idzie wydajność transportu jonów litu przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności mikrostruktury.
Nowa skondensowana bateria CATL ma zawierać także inne nowatorskie rozwiązania, takie jak wykorzystanie materiałów katodowych o bardzo wysokiej gęstości energii, nowych materiałów anodowych czy separatorów. To zaś ma się przekładać na doskonałe parametry ładowania i rozładowania, a także zwiększać bezpieczeństwo użytkowania nowych baterii.
Nie mniej istotna jest informacja na temat etapu, na jakim jest komercjalizacja nowej technologii. CATL zapewnia, że masowa produkcja nowych baterii zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku.
Nie tylko samochody
CATL podkreśla w informacji na temat nowej technologii, że jej komercjalizacja przełamie dotychczasowe bariery w rozwoju i zastosowaniu baterii. Opracowany produkt między innymi ma przyspieszyć rozwój elektrycznych samolotów.
„Samoloty staną się czystsze i inteligentniejsze. Wprowadzenie na rynek akumulatorów skondensowanych zapoczątkuje erę powszechnej elektryfikacji transportu morskiego, lądowego i lotniczego, otwierając większe możliwości rozwoju przemysłu i przyspieszając osiągnięcie globalnych celów neutralności klimatycznej” – zapewnia w komunikacie CATL.
Qilin już zabija konkurencję
Nowa skondensowana bateria litowo-jonowa to niejedyny projekt rozwojowy chińskiej firmy. W 2021 roku CATL ogłaszał wprowadzenie do produkcji pierwszej generacji baterii sodowo-litowych, które miały charakteryzować się gęstością na poziomie baterii wynoszącą 160 Wh/kg. To wynik porównywalny do osiąganych w przypadku technologii litowo-jonowych prawie dekadę temu, jednak nowy rodzaj baterii ma być szybko udoskonalany. Ogłaszając wprowadzenie nowej baterii, CATL zapewnił, że jej kolejna generacja będzie mieć gęstość przekraczającą 200 Wh/kg. Ponadto zaletą tej technologii ma być niższy koszt produkcji.
Produkcję baterii sodowo-jonowych zamierza rozpocząć w tym roku także inny lider rynku bateryjnego – chiński BYD. Tego rodzaju akumulatory mają być stosowane m.in. w nowych modelach samochodów elektrycznych Chery.
Natomiast w ubiegłym roku CATL ogłosił opracowanie technologii zapewniającej gęstość osiąganą na poziomie całej baterii na poziomie 255 Wh/kg. Bateria o nazwie Qilin trafiła do masowej produkcji w ubiegłym miesiącu i jest już wykorzystywana w samochodach elektrycznych chińskich marek Zeekr, Aito i Li Auto. CATL twierdzi, że Qilin zapewni autom elektrycznym zasięgi sięgające 1000 km.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Niestety stajemy się tanią siłą roboczą dla CATL. Jesteśmy największą montownie ich akumulatorów w Europie. Przykre…
Pierdu pierdu. Dokąd ich nie będzie w sklepie za rogiem twoich nie będzie.
Chińczycy nie popuszczą, tam seryjny samobójca raczej niewiele zdziała
Amerykanie też nic nie ugrają gdy Chińczykom się to po prostu opłaca więc seryjne zawały, udary, wylewy czy nawet samobójstwo przez powieszenie nic nie da. CATL to nie jedyna firma, która odnosi sukcesy. Kolejna Chińska firma przekroczyła 700Wh/kg i chce do końca roku wprowadzić ogniwa nowej generacji. Ten co będzie miał bezpieczne ogniwa oraz bezpieczne z najwyższą pojemnością i ogromną ilością cykli ładowań wygra to a najważniejsza jest opłacalność produkcji. Dlatego amerykańskie przełomy są w sferze teorii bo im się nie opłaca produkować.