E-Zinc wybuduje gigafabrykę baterii do długotrwałego magazynowania energii
Kanadyjska firma e-Zinc planuje postawić w ciągu kilku lat gigantyczny zakład produkcji swoich baterii o długim czasie magazynowania. Firma prowadzi rozmowy z potencjalnym partnerami, wśród których jest Toyota Tsusho.
Magazynowanie energii o długim czasie (Long-Duration Energy Storage, LDSE) oznacza zdolność przechowywania energii przez długi okres, wynoszący od kilku godzin do nawet kilku dni. Metoda ta stosowana jest w sytuacji wykorzystywania niestabilnych źródeł energii odnawialnej, takich jak farmy wiatrowe czy fotowoltaiczne.
Technologia LDSE opracowana przez kalifornijską firmę e-Zinc bazuje na metalicznym cynku, który charakteryzuje się dużą pojemnością energetyczną i stosunkowo niską ceną. Magazyn energii jest zbudowany z trzech części. W pierwszej z nich następuje ładowanie magazynu, w drugiej przechowywanie energii, a w trzeciej części magazyn się rozładowuje.
Działanie magazynu e-Zinc
Cykl pracy magazynu kanadyjskiej firmy wygląda następująco. Na pierwszym etapie – ładowania – metaliczny cynk osadza się na elektrodach znajdujących się w pierwszej (górnej) części magazynu. Następnie, na drugim etapie, osady naładowanego metalicznego cynku przemieszczane są do przestrzeni środkowej (między częścią górną a dolną magazynu), gdzie są magazynowane do czasu wystąpienia zapotrzebowania na energię elektryczną. Kiedy to nastąpi, na trzecim etapie cyklu naładowany cynk jest rozpuszczany w elektrolicie, rozładowując baterię, a sam jest zawracany z powrotem do części pierwszej baterii, czyli do miejsca, w którym ponownie bierze udział w procesie ładowania.
Wśród największych zalet swojego systemu, oprócz długiego czasu przechowywania energii wynoszącego od 12 do 100 godzin, e-Zinc wymienia wysoką wydajność, która ma pozostać na 100-proc. poziomie w trakcie całego okresu eksploatacji.
Każdy komponenty budujący baterie może być poddany recyklingowi. Dzięki zastosowaniu elektrolitu na bazie wody ryzyko pożaru zostało zminimalizowane. Magazyn energii może pracować w szerokim gradiencie temperatur, od -30 do +60 st. C.
Gigafabryka do 2025 roku i współpraca z Toyotą
Producent z siedzibą w Kalifornii chce, aby jego technologia stała się konkurencyjna cenowo względem technologii litowo-jonowej, co – jak twierdzą przedstawiciele firmy – jest wykonalne, ale wymaga zwiększenia skali. Między innymi z tego powodu e-Zinc planuje do 2025 roku uruchomić w USA swoją gigafabrykę magazynów LDES.
Obecnie firma poszukuje atrakcyjnej lokalizacji dla planowanego zakładu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych pozwoli również e-Zinc zacieśnić współpracę z parterami, którzy mają duże zapotrzebowanie na baterie. Należy do nichm.in. Toyota Tsusho, będąca jednym z inwestorów e-Zinc. Niezależnie od tego firmy zawiązały również strategiczne partnerstwo.
Toyota Tsusho zajmuje się handlem międzynarodowym, przetwarzaniem i produkcją, działając w takich branżach jak motoryzacja i maszyny przemysłowe. Według e-Zinc w ciągu kilku miesięcy firmy powinny porozumieć się co do tego, w jakim obszarze technologia LDES mogłaby zostać wykorzystana w biznesie Toyoty Tsusho i w której lokalizacji zostanie wdrożona.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.