Ponad 400 magazynów energii dla prosumentów od Columbusa
W ubiegłym roku czołowa firma z rynku fotowoltaicznego w Polsce – Columbus Energy – wyraźnie odczuła zmianę sposobu rozliczeń prosumentów i związany z tym spadek inwestycji w domowe instalacje PV. Częściowo zmniejszenie liczby instalacji domowej fotowoltaiki spółce udało się zrekompensować wzrostem sprzedaży magazynów energii i pomp ciepła.
Rok 2022 Columbus Energy zakończył na dużym minusie, notując stratę netto rzędu 82,5 mln zł. Główny powód to spadek inwestycji w domowe instalacje fotowoltaiczne, czyli w segmencie, który wcześniej napędzał wyniki spółki. Spadek ten nastąpił po pierwszym kwartale zeszłego roku, kiedy zmienione zostały zasady rozliczeń energii oddawanej do sieci przez prosumentów.
Jak ocenia spółka, nowy system rozliczeń prosumentów, który został zapisany w ostatniej nowelizacji ustawy o OZE, „choć ekonomicznie bardzo podobny do poprzedniego, jest jednak bardziej skomplikowany, a negatywny PR wokół tej ustawy spowodował wyhamowanie poziomu nasycenia rynku o ponad 80 proc.”.
Columbus szacuje, że z powodu zmiany systemu rozliczeń rynek prosumencki zwolnił z około 80 tys. montaży w marcu 2022 roku, czyli w ostatnim miesiącu, kiedy można było jeszcze wejść do starego systemu rozliczeń w formie opustów, do zaledwie 4 tys. w grudniu ub.r. Spółka szacuje, że w tym miesiącu liczba montaży instalacji PV wyniesie około 5 tys. i w kolejnych miesiącach zacznie rosnąć.
Coraz więcej magazynów i pomp ciepła
Wynik Columbusa, jeśli chodzi o montaż instalacji fotowoltaicznych w 2022 roku, to łącznie 9564 realizacji o łącznej mocy 48 MW. W tym wyłącznie w pierwszym kwartale, kiedy można było jeszcze wejść do systemu opustów, spółka zrealizowała 4373 instalacji PV.
Spadający wolumen instalacji fotowoltaicznych w kolejnych kwartałach 2022 roku Columbus zaczął częściowo nadrabiać instalacjami magazynów energii i pomp ciepła.
W ubiegłym roku Columbus zainstalował w sumie 417 magazynów energii o łącznej mocy 4 MWh. W przypadku tej technologii – w przeciwieństwie do fotowoltaiki – sprzedaż rozkręcała się w kolejnych kwartałach 2022 roku. Wyraźny wzrost sprzedaży magazynów nastąpił w drugiej połowie ub.r.
Podobnie sytuacja wyglądała w zakresie sprzedaży pomp ciepła. W całym 2022 roku Columbus zainstalował 1309 tego rodzaju urządzeń.
Prosumentom zainteresowanym rozbudową domowego systemu energetycznego i zwiększeniem niezależności energetycznej Columbus oferuje platformę PowerHouse. Ma ona zapewniać zarządzanie fotowoltaiką, pompą ciepła, magazynem energii, a także każdą strefą grzewczą w domu. Według szacunków spółki zastosowanie tego rozwiązania pozwala obniżyć koszty zasilania pompy ciepła o ponad 30 proc.
Nie tylko Polska
Columbus szacuje swój udział w krajowym rynku fotowoltaiki na poziomie powyżej 15 proc. Do końca zeszłego roku wykonał 64,4 tys. instalacji fotowoltaicznych dla domów i biznesu – ich łączna moc wyniosła 436 MW. Natomiast swój udział w polskim rynku domowych magazynów energii spółka szacuje na ponad 30 proc.
Swoje wyniki sprzedaży magazynów energii Columbus poprawia także dzięki rozpoczęciu działalności na rynku czeskim (w ramach joint venture z lokalnym partnerem, w którym polska firma ma 51 proc. udziałów). Do końca 2022 roku Columbus wykonał tam 86 instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 0,77 MW z magazynami energii o pojemności 0,91 MWh.
Ponadto spółka, w której udziały ma Columbus Energy, w ubiegłym roku zakontraktowała w Czechach sprzedaż 289 systemów fotowoltaicznych o mocy 2,22 MW z magazynami energii o pojemności 2,29 MWh.
W samym pierwszym kwartale 2023 roku na rynku czeskim spółka chce zamontować około 300 instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii.
Columbus chce w tym roku rozpocząć oferowanie domowych instalacji fotowoltaicznych i magazynów energii także na Słowacji. Ma to nastąpić w drugim kwartale br. w ramach umowy JV zawartej z partnerami z Czech.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Czyli montowali magazyny a nie starali się o dotacje ta? Bo liczba wnioskow o dofinansowanie jest mniejsza niz caly Columbus. Coś tu nie pasuje
Columbus to syf. Ceny wywalone w kosmos. Poprawimy czasem po nich. Miły kontakt tylko przed wpłatą kasy. Później już tylko płacz i lament no i ” gdzie ja miałem oczy”.
Naganiacz przyjezdza że skromnie ubraną koleżanką która odwraca uwagę od tego co się podpisuje. Tak to działa . Ostatnio miałem klienta po Columbusie. Zapłacił 46tys za 5.8kWp. Z jednej strony każdy jest dorosły z drugiej jednak widzę niezły wał.
No to nie wiem co to był za koles bo ja w columbusie za 9.96 KWP zapłaciłem 52 tys więc nie wiem z jakiego powodu jest taka różnica
U mnie magazyn od CE super się sprawdza, latem 4 wyłączenie po kilka godzin i nawet żeśmy w domu nie zauważyli. A na początku to nawet tauron przyjechał sprawdzić, czy licznik działa bo „nie ma poboru w nocy” ;D
@Kris nie starali się o dotację, żeby pozostać na starych zasadach opustów (net-metering). Gdyby chcieli wziąć kasę z mojego prądu, to musieliby przejść na net billing.
@Tomek
Konkrety, konkrety
Columbs ma straty bo są bardzo drodzy i po podpisaniu umowy mają klientów w du..e ja sam dałem się im zrobić w wała i dwa miesiące mam magazyn energii który nie działa.Za dwa lata planowałem wziąć od nich pompę ciepła i dołożyć paneli a teraz nic od nich nie wezmę więcej a nawet nie polecę nikomu.U mnie samego stracili ponad sto tysięcy a ilu takich ludzi jest w całej Polsce.Dziwie się że właściciel toleruje takich partaczy i nierobów przecież traci na tym.Przypuszczam że w niedługim czasie pujdą z torbami chyba że się ogarną