To największe ogniwo bateryjne LFP wyprodukowane w Europie
Firma ElevenEs zaprezentowała prototyp największego ogniwa baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej) w Europie. Dostawy do klientów zaplanowane są na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Serbski producent baterii poinformował o wyprodukowaniu największego w Europie pełnowymiarowego ogniwa baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej).
– Po stworzeniu i przetestowaniu ponad 500 laboratoryjnych baterii testowych opracowaliśmy ostateczny skład chemiczny i projekt ogniwa – powiedział Nemanja Mikać, dyrektor generalny ElevenEs.
– Rozwijamy się zgodnie z planem i realizujemy obietnice, które złożyliśmy naszym inwestorom. Spodziewamy się zamknąć kolejną rundę finansowania serii B jeszcze w tym roku, rozszerzyć nasze możliwości produkcyjne do 300–500 MWh i pozyskać kilku inwestorów strategicznych, aby jeszcze bardziej przyspieszać nasz wzrost – zapowiada Mikać.
Według informacji ElevenEs firma wprowadzi na rynek trzy odrębne rozmiary baterii w formacie pryzmatycznym, które mają być konkurencyjne wobec wszystkich dostępnych na rynku baterii produkowanych masowo. Firma nie podała szczegółów dotyczących parametrów technicznych i wymiarów baterii.
Testy baterii w 2023
ElevenEs planuje dostarczyć pierwsze partie baterii klientom do testów do końca marca 2023 roku.
Firma prezentuje swoje ogniwo podczas konferencji The Business Booster organizowanej przez EIT InnoEnergy (28 i 29 września w Lizbonie).
– Jeszcze rok temu podczas tej samej konferencji ElevenEs był na wczesnym etapie rozwoju, a ta bateria nie istniała. Imponujące jest to, co udało im się osiągnąć w tak krótkim czasie – skomentował Diego Pavia, CEO EIT InnoEnergy.
Według BloombergNEF technologia LFP, która w 2022 roku ma osiągnąć 40 proc. udziału w globalnym rynku baterii, charakteryzuje się większym bezpieczeństwem użytkowania, jest tańsza w produkcji i bardziej przyjazna środowisku (ogniwa nie zawierają niklu i kobaltu). Akumulatory LFP mają do tego działać dwa razy dłużej niż najpopularniejsze konkurencyjne technologie.
Ogniwa LFP wprowadzane są do modeli samochodów Tesli, Volkswagena, BMW, Mercedesa i Forda.
Plany ElevenEs
ElevenEs jest przemysłowym spin-offem grupy Al Pack, która zajmuje się obróbką aluminium. Laboratorium i centrum badawczo-rozwojowe firmy działa od czerwca 2021 roku, a pierwszy zakład produkcyjny ma być ukończony w styczniu 2023 roku.
Jak podaje firma, pierwszy etap produkcji w skali giga (8 GWh), pozwalający na wytwarzanie baterii dla 200 tys. samochodów rocznie, spodziewany jest do końca 2025 roku.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.