Baterie z elektrycznych modeli Kia dostaną drugie życie

Kia Europe poinformowała o nawiązaniu współpracy ze start-upem należącym do Deutsche Bahn. Dotyczy ona ponownego wykorzystania zużytych baterii z pojazdów elektrycznych Kia. W Berlinie powstała już pierwsza pilotażowa instalacja.
Postępująca elektryfikacja transportu osobowego to droga do osiągniecia zeroemisyjności, jednak baterie używane do zasilania pojazdów z napędem elektrycznym po około 10 latach mają jakieś 80 proc. swojej początkowej wydajności i zazwyczaj wymagają wymiany.
Kia Europe w jednym z ostatnich komunikatów podała informację o nawiązaniu współpracy ze start-upem encore Deutsche Bahn (encore DB), który jest częścią Grupy Deutsche Bahn. Kooperacja ma celu wykorzystanie „zużytych” baterii z pojazdów elektrycznych Kia poprzez ich zastosowanie do stacjonarnych magazynów energii, wspomagających stabilizację sieci elektroenergetycznej.
Zgodnie z umową Kia Europe została pierwszym dostawcą rozwiązań mobilnych oficjalnie współpracującym z firmą encore DB w celu rozpowszechnienia akumulatorów o tzw. zmienionym przeznaczeniu na terenie Europy.
Kia Europe będzie odpowiedzialna za dostawy zużytych baterii do encore DB, natomiast start-up będzie się zajmował demontażem baterii, ich analizą, a następnie wykorzystaniem do budowy magazynu energii lub recyklingu – jeżeli testy wykażą, że dana bateria nie nadaje się do budowy systemu magazynowania (np. będzie miała niewielką pojemność).
Pierwszy system już działa
Jak czytamy w komunikacie Kia, pierwsza instalacja magazynu energii powstała w EUREF-Campus w Berlinie. System ma pojemność 72 kWh i został wybudowany z wykorzystaniem zużytych baterii z pojazdów elektrycznych Kia Soul. W jego skład wchodzą 24 moduły bateryjne składające się z 14 podwójnych ogniw.
Całością zarządza system BMS, który pomaga zapewnić niezakłóconą pracę całej instalacji składającej się z jednostek bateryjnych o różnej pojemności.
Pilotażowy system magazynowania energii stał się jednym z elementów Micro Smart Grid – sieci energetycznej, w której różne źródła energii, odbiorcy i systemy magazynowania są inteligentnie połączone i zarządzane.
Micro Smart Grid została założona i jest obsługiwana przez inno2grid GmbH – wspólne przedsięwzięcie firm DB E.C.O. Group i Schneider Electric. Celem jest zmniejszenie zależności od sieci poprzez przewidywalne przepływy energii oraz zwiększenie udziału energii odnawialnej w całym obiekcie EUREF-Campus.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.