Nowe chińskie baterie zwiększą zasięg do 1000 km
Największy na świecie producent baterii wykorzystywanych w elektromobilności i stacjonarnych magazynach energii – chiński CATL – ogłosił rozpoczęcie produkcji baterii, która ma zapewnić pojazdom elektrycznym wyraźną poprawę zasięgu i mocne skrócenie czasu ładowania.
Chiński koncern Contemporary Amperex Technology (CATL) zapowiedział, że w przyszłym roku rozpocznie produkcję nowego typu baterii, której użycie w samochodach elektrycznych ma pozwolić na zwiększenie ich zasięgu na pojedynczym ładowaniu do ponad 1000 km.
Zastosowanie nowej technologii baterii, określanej przez Chińczyków jako Qilin, ma również pozwolić na skrócenie czasu ładowania samochodu elektrycznego. CATL podaje, że naładowanie baterii do 80 proc. pojemności ma być możliwe w czasie wynoszącym nawet tylko 10 minut.
Świetne osiągi ma zapewnić gęstość energii na poziomie całej baterii wynosząca 255 Wh/kg. Stosowane w Teslach Model 3 baterie od japońskiego Panasonica (2170) mają zapewniać gęstość energii – ale tylko na poziomie ogniwa – wynoszącą około 260 Wh/kg.
Prezentując nowe baterie, CATL zadeklarował, że będą one miały lepsze parametry od nowych baterii Tesli bazujących na ogniwach 4680. W porównaniu do nich nowe ogniwa CATL – według zapewnień chińskiego producenta – mają posiadać 13 proc. wyższą gęstość energii.
Innowacyjny system chłodzenia
Chińczycy zapewniają też, że ich nowe baterie będą bardziej wytrzymałe i bezpieczne. Nowością ma być innowacyjny system chłodzenia. Do tej pory było ono zapewniane od spodu ogniw, a w nowym rozwiązaniu CATL chłodzenie ma przebiegać między poszczególnymi ogniwami. Dzięki temu proces chłodzenia baterii w przypadku przegrzewania ogniw ma być szybszy i skuteczniejszy.
Nowa strukturalna architektura ogniw CATL ma zapewnić znacznie lepsze zagospodarowanie powierzchni dostępnej na samochodową baterię, prowadząc do uzyskania jeszcze wyższej pojemności. Chińska firma nie przekazała natomiast, jaki jest chemiczny skład nowych ogniw.
W komercjalizacji nowej technologii bateryjnej chińskiemu koncernowi powinny pomóc fundusze zebrane w wyniku ostatniej emisji akcji, w której CATL został zasilony kwotą 6,7 mld dolarów. Chińska firma podała, że przeznaczy otrzymane pieniądze na działalność badawczo-rozwojową oraz rozwój zdolności produkcyjnych w czterech lokalizacjach na terenie Chin.
35 proc. udziału w rynku
CATL to obecnie największy na świecie dostawca baterii do samochodów elektrycznych, obsługujący takie marki jak Tesla, Volkswagen czy chińskie NIO.
W pierwszym kwartale tego roku chiński producent miał sprzedać baterie o pojemności 33,3 GWh, co według firmy konsultingowej SNE Research dało CATL udział w globalnym rynku bateryjnym na poziomie 35 proc. W ubiegłym roku chiński gigant miał wyprodukować baterie o pojemności wynoszącej nawet niemal 100 GWh.
Obecnie CATL wytwarza baterie w 10 fabrykach na terenie Chin. Pierwsza europejska fabryka chińskiego koncernu powstała w Erfurcie w Niemczech, a kolejna ma stanąć w Debreczynie na Węgrzech w pobliżu nowej fabryki BMW.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.