Pierwsza bateria z gigafabryki Northvolt
Budowana na północy Szwecji fabryka firmy Northvolt wyprodukowała pierwsze bateryjne ogniwo. Docelowo Szwedzi chcą w niej wytwarzać baterie o pojemności 60 GWh. Northvolt już teraz zabezpieczył na nie kontrakty liczone w dziesiątkach miliardów dolarów.
Northvolt pochwalił się wyprodukowaniem pierwszego ogniwa litowo-jonowego, które powstało w fabryce budowanej w mieście Skellefteå na północy Szwecji. Budowa tej fabryki została ogłoszona cztery lata temu.
Pryzmatyczne ogniwo zostało zaprojektowane przez inżynierów szwedzkiej firmy w laboratoriach znajdujących się w Västerås, gdzie mieści się również uruchomiona w ubiegłym roku pilotażowa linia produkcyjna.
Dostawa ogniw z fabryki w Skellefteå do klientów ma się rozpocząć w przyszłym roku. Już teraz są wśród nich koncerny motoryzacyjne BMW, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar.
W gronie klientów szwedzkiej firmy jest także czołowy dostawca stacjonarnych magazynów energii do zastosowań w elektroenergetyce – firma Fluence utworzona przez Siemensa i amerykańską grupę AES.
Wartość kontraktów na baterie, które do tej pory zabezpieczyli Szwedzi, sięga już 30 mld dolarów.
Na razie w fabryce w Skellefteå pracuje 500 osób. Northvolt podkreśla, że reprezentują one 56 narodowości. Z czasem liczba pracowników będzie rosnąć. W Skellefteå mają powstawać docelowo w skali roku baterie o pojemności 60 GWh.
Northvolt szykuje już także produkcję baterii w innych lokalizacjach – m.in. w Niemczech. Cel szwedzkiej firmy to osiągnięcie rocznej mocy produkcyjnej w Europie na poziomie ponad 150 GWh do roku 2030.
Spora część tej produkcji ma powstawać z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Ostatnio w Västerås Szwedzi wyprodukowali pierwsze bateryjne ogniwo, które powstało wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu – niklu, manganu i kobaltu.
Celem Northvolt jest recykling 125 tys. ton baterii rocznie. Tyle ma wystarczyć do wyprodukowania baterii NMC o pojemności około 30 GWh. Szwedzi przekonują, że będą w stanie odzyskać 95 proc. materiałów ze zużytych baterii, a ich jakość ma być równa jakości nowych surowców.
Ogniwa wytwarzane w Szwecji powinny trafiać także do Gdańska, gdzie Northvolt wcześniej w tym miesiącu rozpoczął budowę fabryki stacjonarnych magazynów energii.
Fabryka ma zajmować 50 tys. m2, a jej uruchomienie zaplanowano na 2022 rok. Mają w niej powstawać magazyny o pojemności 5 GWh, a później produkcja ma zostać rozszerzona nawet do 12 GWh.
Northvolt nie czeka jednak na uruchomienie polskiej fabryki i już testuje swoje pierwsze stacjonarne magazyny energii, prowadząc pilotaże z wykorzystaniem systemu o nazwie Voltpack.
Jednostkowa pojemność magazynu Voltpack, który został zainstalowany kilka miesięcy temu w norweskim mieście Bergen, wynosi 281 kWh. Pojemność systemu może zostać zwiększona w razie potrzeby poprzez dołożenie kolejnych modułów do 1,405 MWh.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Z przjemnoscia moge wziac taka baterie do mojego domu jako PowerBar na testy
Instalacja just dziala w off grid