EIT InnoEnergy wesprze budowę fabryki baterii LFP
Serbska firma ElevenEs opracowała własną baterię litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). Baterie LFP posiadają mniejszą gęstość niż choćby baterie z katodami bazującymi na niklu i kobalcie, jednak chcą postawić na nie producenci samochodów – w tym Tesla czy Volkswagen. LFP to również coraz częściej stosowana technologia w stacjonarnych magazynach energii.
Wywodząca się z Serbii firma ElevenEs chce zbudować gigafabrykę baterii litowo-żelazowo-forsforanowych o mocy 16GWh w pobliżu jednego z największych złóż litu na świecie. ElevenEs chce przy tym wykorzystać 25-letnie doświadczenie produkcyjne spółki-matki – Grupy Al Pack.
W inwestycjach ElevenEs pomogą środki pozyskane od funduszu EIT InnoEnergy, który uczestniczy w finansowaniu innych głośnych przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym takich jak gigafabryki Northvolt czy Verkor.
EIT InnoEnergy podkreśla, że baterie litowo-żelazowo-fosforanowe są przystępniejsze cenowo, trwalsze i bezpieczniejsze od konkurencyjnych rozwiązań, a do tego nie wymagają kobaltu, niklu i innych trudno dostępnych surowców.
EIT InnoEnergy przewodzi przemysłowemu projektowi European Battery Alliance (EBA), którego celem jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu bateryjnego i zabezpieczenie bazy surowcowej dla rozwoju sektora energetycznego w Europie.
Według szacunków, na które powołuje się EIT InnoEnergy, do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie w Europie będzie aż 14-krotnie większe niż obecne moce produkcyjne. Wszystko za sprawą rozwoju elektromobilności i rynku magazynów energii koniecznych do stabilizacji systemu energetycznego z rosnącym udziałem OZE.
EIT InnoEnergy zapewnia, że baterie litowo-żelazowo-fosforanowe łączą w sobie zalety wysokiej wydajności, długiego czasu eksploatacji i bezpieczeństwa, zyskując coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku bateryjnym.
Spółka ElevenEs – spin-off międzynarodowej Grupy Al Pack, działającej od 25 lat na rynku opakowań aluminiowych – opracowała własną technologię produkcji baterii LFP.
Firma prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad innowacyjnym produktem od 2019 r., a w czerwcu 2021 r. uruchomiła zaawansowane centrum B+R, w którym pracuje międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.
– Żywotność baterii LFP jest dwukrotnie dłuższa od konkurencyjnych rozwiązań, można je ładować aż 6000 razy, a do tego sam proces ładowania jest szybszy i nie wiąże się z ryzykiem zapłonu. Rosnącej popularności ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych sprzyja także relatywnie niski koszt produkcji. Wszystko to sprawia, że baterie LFP już teraz stały się dominujące w Chinach, które są światowym liderem w rozwoju technologii bateryjnych – mówi Nemanja Mikać, założyciel i prezes ElevenEs.
Spółka ElevenEs właśnie podpisała porozumienie z EIT InnoEnergy – wiodącym europejskim funduszem i akceleratorem innowacji, od lat inwestującym w rozwiązania z obszaru zielonej transformacji energetycznej. Oba podmioty ogłosiły partnerstwo w celu budowy pierwszej w Europie gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP.
Fundusz EIT InnoEnergy już wcześniej angażował się w finansowanie przedsięwzięć na europejskim rynku bateryjnym. Był pierwszym inwestorem szwedzkiej firmy Northvolt, która niedawno zakończyła rundę finansowania o wartości 2,75 mld USD, a także francuskiej spółki Verkor, która w lipcu tego roku pozyskała finansowanie o wartości 100 mln USD i zawarła strategiczne partnerstwo z Renault.
Do 2023 r. ElevenEs chce produkować baterie LFP o łącznej pojemności 300 MWh rocznie. W 2024 r. w serbskiej Suboticy rozpocznie się budowa pełnoskalowej gigafabryki baterii o mocy 8 GWh, której moce produkcyjne zostaną w przyszłości zwiększone do 16 GWh. Pozwoli to na wyposażenie w akumulatory nawet 300 tys. pojazdów elektrycznych każdego roku. Spółka deklaruje także, że fabryka zasilana będzie w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii, a w zakładzie zatrudnienie znajdzie docelowo nawet 2000 pracowników.
ElevenEs podkreśla, że lokalizacja gigafabryki w serbskiej Suboticy, w pobliżu granicy z Węgrami i w bliskości ważnego europejskiego szlaku komunikacyjnego łączącego porty w Gdańsku i Salonikach, ma jeszcze jedną ważną zaletę. Znajduje się w pobliżu największych złóż litu w Europie odkrytych w dolinie Jadar w południowej części Serbii.
– Ogniwa LFP to kolejny ważny element europejskiego ekosystemu bateryjnego. Chociaż akumulatory niklowe prawdopodobnie pozostaną najlepszym wyborem dla samochodów klasy premium pod względem gęstości energii, to ogniwa LFP wygrywają w kategorii kosztów, bezpieczeństwa i żywotności. Czyni je to idealnym wyborem dla przemysłowych pojazdów elektrycznych, magazynów energii oraz małych aut miejskich operujących na krótszych dystansach – mówi Jakub Miler, CEO EIT InnoEnergy Central Europe.
– Współpracę z ElevenEs rozpoczęliśmy półtora roku temu i największym zaskoczeniem dla nas było to, że aż 70 proc. procesu produkcyjnego i know-how firmy-matki ElevenEs – Grupy Al Pack – można z łatwością wykorzystać do produkcji ogniw bateryjnych. Teraz, po przetestowaniu i wdrożeniu własnej technologii produkcji ogniw LFP, doświadczenie przemysłowe grupy będzie stanowiło dla ElevenEs bezcenną przewagę konkurencyjną, która pozwoli firmie rozwijać się szybciej od konkurencji – zapewnia Miler.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.