Bateria z czasem ładowania zaledwie 10 minut

Bateria z czasem ładowania zaledwie 10 minut
StoreDot

Izraelska firma StoreDot zaprezentowała ogniwa bateryjne 4680, które mają ładować się w czasie tylko 10 minut. Technologią ogniw 4680 interesują się potentaci przemysłu bateryjnego tacy jak CATL czy LG. Komercjalizację tego rodzaju ogniw zapowiedział także Elon Musk.

StoreDot jest firmą pracującą nad technologiami baterii litowo-jonowych oraz szybkiego ładowania. Siedziba firmy znajduje się w Herzliya w Izraelu.

Izraelska firma przekonuje, że jako pierwsza na świecie opracowała prototyp baterii 4680 o większym kształcie i ekstremalnie krótkim czasie ładowania.

REKLAMA

Nazwa odnosi się do wymiarów baterii 46 x 80mm. W odniesieniu do dotychczas znanego standardu o wymiarach 21 x 70 mm poczyniono duży krok w zwiększeniu objętości ogniwa, co ma przełożyć się m.in. na możliwość osiągnięcia określonej pojemności przy niższym nakładzie kosztów z uwagi na zastosowanie mniejszej ilości ogniw.

Według StoreDot, jego baterię można w pełni naładować w czasie zaledwie 10 minut. Ma to być możliwe dzięki zastosowaniu przełomowej technologii wykorzystującej przewagę krzemu (XFC). Póki co producent nie podaje jednak więcej szczegółów na temat swojej technologii.

Komercjalizacja technologii opracowanej w Izraelu może być przełołem w rozwoju elektromobilności, a izraelski producent twierdzi, że może osiągnąć masową produkcję nowego rodzaju ogniw już w roku 2024.


REKLAMA

– To bardzo ważne, że możemy zaoferować producentom pojazdów elektrycznych wybór ogniw, wykorzystując naszą technologię XFC, która pokona obecne bariery w popularyzacji pojazdów elektrycznych: zasięg i niepokój związany z szybkim ładowaniem – komentuje Doron Myersdorf, CEO StoreDot.

Technologia ogniw 4680 zyskała już także zainteresowanie innych producentów baterii i samochodów elektrycznych. Dotychczas m.in. koreańskie LG Energy Solutions i Samsung oraz chiński CATL ogłosiły plany rozpoczęcia pilotażowych programów mających na celu opracowanie nowego typu ogniwa.

Plan wprowadzenia na rynek ogniw 4680 ogłosiła też Tesla. W ubiegłym roku Elon Musk zapowiedział opracowanie nowego standardu większych cylindrycznych ogniw o wymiarach 46 x 80mm.

Według założyciela Tesli, nowy typ ogniw miałby obniżyć koszty produkcji baterii nawet o 50 proc. Jednocześnie Musk podkreślił, że dalsza redukcja kosztów wymaga zmiany podejścia do procesu produkcyjnego i zaznaczył, że jego firma wciąż będzie kupować baterie od LG oraz CATL, ale jednocześnie zacznie rozwijać własną linię produkcji ogniw i zestawów bateryjnych, integrując cały proces, począwszy od pozyskiwania we własnym zakresie podstawowych surowców. 

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.