Impact dla prosumentów i biznesu

Impact dla prosumentów i biznesu
Impact

Impact Clean Power Technology S.A. zakończył swoje kolejne wdrożenia bateryjnych magazynów energii, tym razem dla trakcji stacjonarnej i energetyki odnawialnej. Oba projekty zrealizowane wspólnie z firmą MySoft są jednymi z największych tego typu przedsięwzięć w Europie. Magazyn dla PKP Energetyka został zbudowany niedaleko kolejowego przystanku osobowego w Garbcach na Dolnym Śląsku. Drugi  dla farmy fotowoltaicznej PGE Energia Odnawialna na Górze Żar w Beskidach. Firma wprowadza na rynek również rozwiązanie dla prosumentów: magazyn FONA ENERGY dedykowany do domowych instalacji fotowoltaicznych. Dzięki lokalizacji w Pruszkowie koło Warszawy, firma wpisuje się w światowy trend skracania łańcucha dostaw oraz budowy unikatowych wartości. Swoim polskim i europejskim odbiorcom daje gwarancję najwyższej jakości i ciągłości zamówień.

– Impact od ponad 15 lat projektuje i produkuje bateryjnych magazyny energii w oparciu o technologię litowo-jonową. Zrealizowane projekty dla PKP Energetyka i PGE EO to tylko przykłady niektórych naszych realizacji. Nie zapominamy także o prosumentach. Specjalnie dla nich stworzyliśmy FONĘ ENERGY, magazyn energii, który docenią użytkownicy domowi/indywidualni jak i dostawcy fotowoltaiki i innych instalacji ze źródłami OZE. Już dzisiaj jesteśmy przygotowani na wyprodukowanie 12 tys. szt. baterii Fona Energy rocznie i planujemy zwiększyć możliwości produkcyjne do 30 tysięcy w przyszłym roku – mówi Ireneusz Konarski, menadżer ds. Rozwoju Stacjonarnych Magazynów Energii w firmie ICPT S.A. 

FONA ENERGY to w całości polski, certyfikowany, prosty w montażu i bezobsługowy magazyn energii, zaprojektowany do współpracy z odnawialnymi źródłami energii w tym z fotowoltaiką. Magazyn charakteryzuje się wysoką niezawodnością, bardzo dobrymi parametrami technicznymi, długą żywotnością oraz łatwą rozbudową ze względu na modułową konstrukcję. Bardzo prosto można go zintegrować z domową instalacją fotowoltaiczną. Wybór naszej baterii zwiększa  niezależność energetyczną, a jednocześnie wspiera światowy trend w zachowaniu neutralności ekologicznej.

REKLAMA

– Jest to bateria z systemem BMS w całości zaprojektowana, zbudowany i przetestowana w Polsce. Oferujemy naszym krajowym i zagranicznym odbiorcom całkowicie polski produkt. Dajemy gwarancję jakości, łatwego dostępu do naszego serwisu i krótki okres dostawy. Projektując te  magazyny wykorzystaliśmy 15-letnie, unikalne doświadczenie w tej branży. Do tej pory wdrożyliśmy nasze rozwiązania w energetyce zawodowej dla takich Klientów jak Innogy, Tauron, PKP Energetyka czy PGE Energia Odnawialna. Teraz poszerzamy naszą ofertę o magazyny dla prosumentów – mówi dr Bartek Kras, prezes zarządu ICPT S.A.

Potężne bateryjne systemy magazynowania energii dla PKP Energetyka i PGE EO to zupełnie inne rozwiązania. Zbudowany niedaleko kolejowego przystanku osobowego w Garbcach magazyn pełni funkcję stabilizującą dla sieci trakcyjnej, pozwala na chwilowe ograniczenie mocy szczytowej oraz stanowi źródło awaryjnego zasilania. Obiekt jest pierwszym z ok. 300, których budowę planuje PKP Energetyka, realizująca Program Zielona Kolej. Stacjonarne bateryjne magazyny energii stają się bowiem nierozłącznym elementem nowoczesnej infrastruktury energetycznej sieci trakcyjnej.

W projekcie dla PKP Energetyka w Garbcach zastosowano modułową budowę systemu bateryjnego – każdy moduł o mocy 920 kW z możliwością przeciążenia krótkotrwałego o 30 proc. Cztery kontenery bateryjne mają 1,88 MWh pojemności całkowitej i 1,5 MWh pojemności użytkowej. W każdym znajduje się 1060 połączonych szeregowo  ogniw w układzie 2P1060S. W całym magazynie system BMS monitoruje parametry 4240 ogniw. Całością zarządza system SCADA.

Magazyn energii w Garbcach to inwestycja PKP Energetyka, która aktywnie rozbudowuje infrastrukturę dystrybucyjną wspierając rozwój niskoemisyjnych technologii i przyczyniających się do transformacji branży w kierunku Zielonej Kolei.

Zgodnie z naszą misją „Wspierania rozwoju polskiej kolei”, realizujemy innowacyjne projekty, które podnoszą konkurencyjność tego środka transportu. Technologia magazynowania energii przynosi podwójne korzyści: stabilizuje system energetyczny (poprzez wzrost wolumenu dystrybuowanej energii bez konieczności zwiększania mocy przyłączeniowych) oraz pozwala na transformację kolei w kierunku zasilania z OZE. W ramach programu Zielona Kolej musimy zadbać o stabilność dostaw energii także kiedy jest pochmurno czy bezwietrznie. Dlatego inwestujmy w nowoczesne zasobniki energii, które uzupełniają nasz Inteligentny, Zintegrowany System Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei – mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Z kolei magazyn na Górze Żar ma do spełnienia przede wszystkim funkcje stabilizujące. System na Górze Żar składa się z dwóch modułów. Moc zainstalowana każdego z nich wynosi ok. 550 kWh. Został zbudowany w oparciu o ogniwa litowo jonowe w technologii NMC. Składa się z dwóch pracujących równolegle jednostek składowych o łącznej nominalnej energii 980 kWh. Żywotność instalacji jest przewidziana na około 10 lat czyli ok. 4000 cykli ładowania i rozładowania.

REKLAMA

Impact

– Uważamy w Impakcie, że przyszłość rozproszonej energetyki odnawialnej jest powiązana z magazynami energii, dlatego, że są to źródła nieprzewidywalne jeżeli chodzi o wytwarzanie energii. Zarówno farmy fotowoltaiczne, jak i farmy wiatrowe są uzależnione przede wszystkim od bardzo zmiennych w naszym klimacie warunków atmosferycznych. Dlatego tylko połączenie ich z magazynami energii, czyli stworzenie hybrydowej struktury, umożliwi prawidłowy rozwój systemu elektroenergetycznego. I po prostu zwiększy efektywność finansową inwestycji energetycznych opartych o źródła OZE. Impact jest przygotowany na wyprodukowanie magazynów o pojemności ponad 400 MWh rocznie – mówi dr inż. Bartłomiej Kras, prezes zarządu ICPT S.A.

Magazyn energii to nie jest po prostu zwykła bateria. Wymaga bardzo skomplikowanego systemu nadzoru oraz zarządzania energią. Impact, który od lat rozwija systemy zarządzania energią ma sporo opracowanych technologii, które wcześniej wykorzystywał w pojazdach takich, jak autobusy czy ciężarówki. Obecnie wykorzystuje je również w magazynach stacjonarnych. Nad optymalną i bezpieczną pracą baterii na Górze Żar czuwa system BMS, który monitoruje baterię na kilku poziomach tj. ogniw, modułów i stringów oraz odpowiada za współpracę całej baterii z przekształtnikami energoelektronicznymi oraz nadrzędnymi systemami EMS i SCADA.

Oba projekty to wspólne przedsięwzięcia realizowane z firmą MySoft. Stacjonarne bateryjne magazyny energii stają się coraz częściej nierozłącznym elementem nowoczesnej infrastruktury energetycznej w przemyśle, telekomunikacji, energetyce czy sieci trakcyjnej.

Z kolei domowe magazyny energii pozwalają gromadzić i przechowywać nadwyżki energii. Posiadacz magazynu ma dostęp do zasilania nawet jeśli pojawiają się u niego przerwy w dostawie. Instalacja fotowoltaiczna wraz z FONĄ ENERGY może samodzielnie funkcjonować bez podłączenia do sieci publicznej (tryb pracy off-grid). W ten sposób dbamy o środowisko naturalne bo zmagazynowana energia została wytworzona ekologicznie – bez udziału paliw kopalnych. Z magazynu można też ładować samochody elektryczne. Dojrzałość technologii litowo-jonowej pozwala już dziś stwierdzić, że zarówno produkty dla prosumenta jak i zawodowej energetyki, transportu czy telekomunikacji to bardzo perspektywiczny kierunek rozwoju w erze nadchodzącej bezemisyjnej gospodarki.

Ireneusz Konarski

Impact 

www.icpt.pl

 

artykuł sponsorowany