Northvolt i Volvo zbudują ogromną fabrykę baterii

Northvolt i Volvo Car Group utworzą joint venture w celu zaprojektowania
i wyprodukowania baterii do zasilania kolejnej generacji elektrycznych samochodów firmy Volvo i Polestar. Dla Northvolt współpraca z Volvo oznacza uruchomienie projektu kolejnej fabryki. Szwedzka firma zapowiada rozbudowanie swoich zdolności produkcyjnych m.in. w Polsce.
Pierwszym krokiem w ramach joint venture 50/50 Volvo Car Group i Northvolt będzie utworzenie centrum badawczo-rozwojowego w Szwecji, które rozpocznie działalność już w przyszłym roku.
Jak zapewniają Szwedzi, wykorzystanie kompetencji obu firm pozwoli opracować najwyższej klasy i najnowszej generacji ogniwa bateryjne i technologie integracji pojazdów, które zostaną przeznaczone do użytku samochodów Volvo i Polestar.
W ramach planowanego joint venture zostanie także wybudowana nowa gigafabryka mająca wytwarzać w skali roku baterie o łącznej pojemności 50 gigawatogodzin. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2026.
Począwszy od 2024 roku Volvo Car Group planuje także kupować baterie o pojemności15 GWh rocznie z zakładu Northvolt, który powstaje w Skellefteå w Szwecji.
Volvo podkreśla, że obecnie produkcja baterii reprezentuje znaczną część całkowitego poziomu emisji dwutlenku węgla w cyklu życia samochodu elektrycznego. Poprzez współpracę z Northvolt szwedzki koncern motoryzacyjny może zmniejszyć ślad węglowy związany z pozyskiwaniem i produkcją baterii.
Szwedzi zakładają, że nowa gigafabryka będzie napędzana w 100 proc. czystą energią.
– Współpraca z Northvolt zapewni nam dostawę wysokiej jakości, zrównoważonych ogniw bateryjnych, które wspomogą naszą transformację w przedsiębiorstwo samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym – komentuje Håkan Samuelsson, dyrektor naczelny Volvo Car Group.
Nowa fabryka zatrudni około 3 tys. osób. Nie podjęto jeszcze decyzji odnośnie jej lokalizacji. Pierwszy samochód napędzany ogniwem bateryjnym, wyprodukowanym w ramach joint venture, będzie elektrycznym sukcesorem najlepiej sprzedającego się modelu Volvo Cars XC60.
Współpraca z Northvolt jest kluczowa dla osiągnięcia celu Volvo Cars, które sprzedawać wyłącznie elektryczne pojazdy do 2030 roku. W 2025 r. ten cel ma zostać osiągnięty w połowie.
Dla Polestar współpraca ze szwedzkim producentem baterii wpisuje się w projekt Polestar 0, w ramach którego chiński producent planuje stworzyć pojazd prawdziwie neutralny dla klimatu do 2030 roku..
Natomiast dla Northvolt współpraca z Volvo umożliwi budowę kolejnej gigafabryki baterii. Szwedzka firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu.
Już teraz Northvolt zatrudnia ponad 1100 pracowników w lokalizacjach w Szwecji, Niemczech i Polsce. Do partnerów biznesowych i klientów Northvolt należą m.in. ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vattenfall, Vestas i Volkswagen Group.
Od 2018 firma funkcjonuje w Polsce pod nazwą Northvolt Poland Sp. z o.o. Spółka została zawiązana, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kompletne systemy bateryjne. W zakładzie w Gdańsku produkuje systemy magazynowania energii oraz moduły bateryjne zastępujące silniki spalinowe w maszynach wykorzystywanych w przemyśle.
Obecnie Northvolt Poland planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, inwestując w Gdańsku 200 milionów dolarów w budowę wysoce zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego o powierzchni 50 tysięcy m2.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.