Skoda będzie sprzedawać magazyny energii

Skoda Auto będzie sprzedawać magazyny energii, w których zostaną wykorzystane częściowo wyeksploatowane baterie z hybrydowych i w pełni elektrycznych aut czeskiego koncernu.
Bateryjne magazyny energii, które Skoda opracowała współpracując z firmą IBG Cesko, mają trafić w pierwszej kolejności do salonów sieci dealerskiej, gdzie będzie można je wykorzystać do zwiększenia parametrów ładowania samochodów elektrycznych, uzależniając się od ograniczeń lokalnej sieci i zapewniając ładowanie elektrycznych modeli Skody z mocą sięgającą nawet 150 kW.
Poza tym magazyny będą mogły zasilić same salony Skody, wykorzystując w tym celu zgromadzone nadwyżki energii wyprodukowanej na przykład z zainstalowanych na carportach paneli fotowoltaicznych.
W magazynach mają być instalowane baterie pochodzące z hybrydowych modeli Skody (Superb iV, Octavia iV and Octavia RS iV), a także z w pełni elektrycznego modelu Enyaq iV.
W przypadku wykorzystania baterii z modeli hybrydowych maksymalne wyposażenie magazynu będzie mogło stanowić 20 baterii o jednostkowej pojemności 13 kWh. Alternatywa to zastosowanie pięciu baterii o pojemności po 82 kWh z modelu Enyaq.
Zaletą urządzenia opracowanego przez Czechów ma być możliwość skalowania mocy i pojemności, a także szybkiej wymiany poszczególnych baterii. Maksymalna pojemność magazynu będzie mogła wynosić 328 kWh.
Wdrożenie magazynów do komercyjnej oferty poprzedził pilotaż zrealizowany w Pradze. Jak podkreśla Skoda, zebrane doświadczenia pokazują, że eksploatacja magazynu wykonanego z częściowo zużytych baterii samochodowych będzie się wiązać z małą degradacją pojemności, wynoszącą tylko około 2 proc. rocznie. W efekcie żywotność magazynów powinna wynosić nawet 15 lat. Następnie zużyte baterie mają podlegać pełnemu recyklingowi, a uzyskane dzięki niemu materiały zostaną wykorzystane do wyprodukowania nowych baterii.
Na swoje magazyny energii Skoda ma dawać 2-letnią gwarancję. Natomiast na zastosowane w nich baterie gwarancja ma sięgać 8 lat.
Jak na razie Skoda przyjęła 160 zamówień na magazyny, które mają trafić do salonów znajdujących się w Czechach, Niemczech, Holandii i na Słowacji.
Czeski koncern zakłada, że w ciągu kilku lat będzie w stanie dostarczyć ponad 4 tys. tego rodzaju urządzeń.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.