Koreańczycy zbudują w Polsce kolejne fabryki komponentów baterii

Koreański producent baterii do samochodów elektrycznych SK Innovation ogłosił budowę kolejnych zakładów, które powstaną na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Dąbrowie Górniczej. SK Innovation zapowiedział niedawno, że wprowadzi na rynek nowy rodzaj baterii, która znacząco zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, jednocześnie skracając czas ich ładowania.
SK Innovation jest już w trakcie budowy dwóch zakładów w Dąbrowie Górniczej, w których będą produkowane separatory do baterii litowo-jonowych, a teraz zapowiedział podwojenie swoich mocy produkcyjnych w naszym kraju.
Na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Dąbrowie Górniczej Koreańczycy uruchomią dwa kolejne zakłady. W każdej będą wytwarzać separatory do baterii o powierzchni 430 mln m2 rocznie. Tym samym SK Innovation zwiększy swoje moce produkcyjne w Polsce do 1,54 mld m2 separatorów rocznie.
Na rozbudowę swoich zdolności produkcyjnych w Dąbrowie Górniczej koreański koncern chce wydać 1,13 mld KRW, czyli ok. 3,95 mld PLN.
Zanim jednak Koreańczycy zbudują kolejne dwa zakłady, najpierw uruchomią produkcję w dwóch pierwszych. Pierwszy zakład SK Innovation w Dąbrowie Górniczej ma rozpocząć produkcję w trzecim kwartale br., a drugi na początku 2023 r. Fabryki nr 3 i 4 mają być gotowe między czwartym kwartałem 2023 r. i drugim kwartałem 2024 r.
Dąbrowa Górnicza stanie się kluczową lokalizacją SK Innovation jeśli chodzi o produkcję separatorów do baterii. Tego rodzaju produkcję Koreańczycy prowadzą jeszcze w Korei Płd (520 mln m2) oraz w Chinach, gdzie SK Innovation rozpoczął produkcję w listopadzie ubiegłego roku i gdzie moce produkcyjne mają sięgać 680 mln m2/rok.
Wcześniej koreańska firma budowała swoje europejskie linie produkcyjne na Węgrzech. Pierwszą fabrykę baterii litowo-jonowych Koreańczycy zaczęli budować w węgierskim Komarom w 2018 roku. Inwestycja miała kosztować 734 mln dolarów
Koreańczycy podawali, że w tym zakładzie od 2022 r. mają być produkowane baterie o łącznej pojemności 7,5 GWh w skali roku.
W lutym 2019 r. SK Innovation ogłosił, że postawi na Węgrzech kosztem 859 mln dolarów swoją drugą fabrykę, w której mają powstawać w skali roku baterie o pojemności 9,8 GWh.
Natomiast w styczniu tego roku koreańska firma ogłosiła, że wybuduje trzecią fabrykę na Węgrzech, która powstanie w miejscowości Iváncsa, około 50 km na południowy zachód od Budapesztu. W tej fabryce mają powstawać baterie o pojemności 30 GWh w skali roku. Tyle ma wystarczyć do zaopatrzenia w baterie około 430 tys. samochodów elektrycznych. Koszt tej inwestycji ma wynieść 1,9 mld euro. Budowa rozpocznie się w trzecim kwartale tego roku.
SK Innovation podaje, że udział separatorów w ogólnym koszcie baterii litowo-jonowych wynosi około 15-20 proc.
Koreański koncern do roku 2025 r. chce wytwarzać baterie o pojemności 125 GWh. Firma zakłada, że popyt na baterie tylko w Europie wzrośnie do tego czasu do około 256 GWh.
Koreańska firma chce podbić rynek nową technologią baterii, która ma zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych do 800 km prz jednoczesnym skróceniu czasu ładowania nawet do 10 minut.
Wiadomo, że nowa bateria ma zawierać katodę NCM i ma ją charakteryzować większa zawartość niklu niż w przypadku baterii typu NCM622 czy NCM811. W nowej baterii zmniejszeniu do 5 proc. ma ulec udział kobaltu i manganu.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.