Toyota zbuduje wodorowe miasto przyszłości
Japoński producent samochodów chce, aby miasteczko zamieszkiwane przez 2 tysiące osób było w całości zasilane przez ogniwa wodorowe, a jego działanie ma być sterowane przez Internet.
Woven City ma powstać blisko słynnej góry Fuji i stać się swego rodzaju laboratorium, gdzie przetestowane zostaną samochody autonomiczne, rozwiązania z zakresu robotyki oraz sztucznej inteligencji.
Zajmie powierzchnię 70 hektarów i zostanie zbudowane w miejscu fabryki, która ma zostać niebawem zamknięta. Zamieszkają w nim zarówno zwykli mieszkańcy jak i badacze sprawdzający jego funkcjonalność, głównie pracownicy Toyoty.
Celem projektu jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla, emitowanego przez pojazdy spalinowe czy w procesie wytwarzania energii zasilającej budynki, do których prąd dostarczają tradycyjne elektrownie.
Budowa miasta przyszłości ruszy w przyszłym roku. Zaprojektował je duński architekt Bjarke Ingels, którego pracownia stworzyła m.in. projekt budynku World Trade Center 2 w Nowym Jorku czy biura Google w Dolinie Krzemowej i Londynie.
Przedstawiciele Toyoty zapewniają, że miasto będzie w pełni zrównoważone, a budynki wykonane głównie z drewna, aby zminimalizować ślad węglowy. Ich dachy zostaną pokryte panelami fotowoltaicznymi, a więc energię będą wytwarzać nie tylko wodorowe ogniwa paliwowe.
Japoński gigant motoryzacyjny zadeklarował, że jest otwarty na współpracę innych firm przy projekcie i będzie zachęcać badaczy i naukowców z całego świata do wykorzystania Woven City jako poligonu doświadczalnego, który pozwoli sprawdzić, jak w rzeczywistości działają zastosowane w nim technologie.
To nie pierwsza inicjatywa Toyota jeśli chodzi o wykorzystanie technologii wodorowych, która jest w tym zakresie światowym liderem.
W 2018 roku japoński koncern wprowadził na rynek zasilane wodorem miejskie autobusy Sora, które mają wspierać transport publiczny w Tokio. Z kolei w zeszłym roku firma zainstalowała w jednej ze swoich fabryk w Honsha stacjonarny generator FC na wodorowe ogniwa paliwowe.
Japończycy będą tę technologię rozwijać i w Polsce, bowiem kilka miesięcy temu Toyota podpisała z grupą Lotos list intencyjny, który ma zapoczątkować współpracę obydwu podmiotów w kwestii rozwoju technologii wodorowej w transporcie samochodowym. Lotos chce pod patronatem Toyoty wybudować stację tankowania wodoru.
Joanna Kędzierska
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.