EDF przejmuje projekty stacji ładowania i magazynów energii na 2 GW

EDF przejmuje projekty stacji ładowania i magazynów energii na 2 GW
Pivot Power

Brytyjski oddział francuskiej grupy energetycznej EDF wchłonie firmę Pivot Power, która stoi za jednym z najbardziej spektakularnych projektów w obszarze infrastruktury ładowania aut elektrycznych i magazynowania energii.

EDF poinformował o przejęciu brytyjskiej firmy Pivot Power, która przed rokiem ogłosiła plan zakładający budowę w Wielkiej Brytanii bateryjnych magazynów energii o mocy ponad 2 GW oraz największej na świecie sieci stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

Projekt Pivot Power realizowany we współpracy z krajowym operatorem systemu elektroenergetycznego National Grid ma wzmocnić brytyjską sieć i dostosować ją do nowych warunków rynku energetycznego, w którym kluczową rolę odegrają farmy wiatrowe i fotowoltaiczne, których udział w brytyjskim miksie wytwarzania już teraz zbliża się do 1/3.

REKLAMA

Realizowany przez Pivot Power projekt wyceniono na 1,6 mld funtów. Zakłada budowę przemysłowych, bateryjnych magazynów energii w 45 lokalizacjach na terenie Wielkiej Brytanii. Jednostkowa moc każdego magazynu wyniesie 50 MW. Urządzenia zostaną podłączone bezpośrednio do sieci przesyłowej zarządzanej przez National Grid. Instalacja pierwszych 10 magazynów miałaby nastąpić w ciągu 18 miesięcy, a 50 w ciągu 5 lat.

Wszystkie magazyny energii mają dysponować potencjałem – jak wyliczał Pivot Power – pozwalającym na zgromadzenie energii w ilości odpowiadającej dziennemu zapotrzebowaniu 235 tys. brytyjskich gospodarstw domowych, a także mogącym zaabsorbować lub udostępnić moc odpowiadającą 2/3 mocy, którą ma oferować budowana na Wyspach elektrownia jądrowa Hinkley Point C.

Magazyny energii mają stanąć w pobliżu miast i głównych dróg, w tym przypadku stanowiąc również źródło energii dla budowanych przez Pivot Power stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Każda stacja ładowania ma posiadać przyłącze na 20 MW, czyli – jak wylicza Pivot Power – o mocy potrzebnej do zaspokojenia zapotrzebowania na energię miejscowości zamieszkałej przez ok. 10 tys. osób.

REKLAMA

Brytyjska firma zakładała instalację początkowo 100 stacji ładowania o jednostkowej mocy 100 kW, ale tworzona infrastruktura ma umożliwić zastosowanie ultraszybkich ładowarek o mocy sięgającej nawet 350 kW. Te instalacje mają być zasilane bezpośrednio z sieci przesyłowej, co ma zapewnić przewagę kosztową w stosunku stacji podłączanych do sieci dystrybucyjnych. Ma się to przełożyć na niższą cenę wykorzystywanej do ładowania energii.

Na razie Pivot Power zabezpieczył lokalizacje oraz umowy przyłączeniowe dla dwóch pierwszych inwestycji, które mają zostać zrealizowane w przyszłym roku w Kemsley w hrabstwie Kent oraz w Cowley, dzielnicy Oxfordu.

EDF podkreśla, że przejęcie brytyjskiej firmy wpisuje się w jego cel, jakim jest budowa magazynów energii o łącznej mocy 10 GW do roku 2035.

Ponadto francuska grupa postawiła sobie za cel uruchomienie 75 tysięcy punktów ładowania będących w stanie ładować 600 tys. samochodów elektrycznych.

To zresztą kolejna akwizycja EDF w obszarze elektromobilności. Kilka tygodni temu amerykański oddział francuskiego koncernu ogłosił przejęcie kalifornijskiej firmy PowerFlex rozwijającej technologię optymalizującą proces ładowania pojazdów elektrycznych, określają jako Adaptive Charging Network (ACN), której zastosowanie ma ograniczyć konieczność modernizacji sieci elektroenergetycznych w celu dostarczenia większej mocy ładowania.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.