Fortum zapowiada przełom w recyklingu baterii
Fiński koncern energetyczny zapowiada wdrożenie rozwiązania pozwalającego na recykling większości elementów baterii z samochodów elektrycznych i odzyskiwanie rzadkich metali, które będzie można ponownie wykorzystać do produkcji baterii, w ten sposób ograniczając zapotrzebowanie na coraz bardziej pożądane surowce, takiej jak kobalt czy nikiel.
Kalle Saarimaa, wiceprezes spółki Fortum Recycling and Waste, podkreśla, że obecnie na rynku jest bardzo mało technologii umożliwiających efektywny recykling baterii litowo-jonowych.
Obecnie osiągany poziom odzysku elementów baterii ma sięgać tylko około 50 proc.
Tymczasem opracowane przez Fortum rozwiązanie ma pozwalać na odzyskanie nawet 80 proc. składników baterii stosowanych w samochodach elektrycznych, w dodatku z wykorzystaniem – co podkreśla Fortum – niskoemisyjnego procesu recyklingu.
Finowie informują, że w ramach wdrażanej przez nich technologii najpierw oddzielane są elementy baterii wykonane z plastiku, aluminium czy miedzi, które poddawane są indywidualnym procesom recyklingu, natomiast w kolejnym, hydrometalurgicznym procesie odzyskiwane są takie, kluczowe dla przemysłu bateryjnego składniki jak kobalt, nikiel, lit czy mangan.
Technologia recyklingu baterii, którą chce zastosować na szerszą skalę Fortum, została pierwotnie opracowana przez firmę Crisolteq, która posiada już pilotażową linię służącą do recyklingu w fińskim mieście Harjavalta.
Fortum zaznacza, że prowadzi jednocześnie pilotaże służące do przetestowania i optymalizacji zastosowań częściowo zużytych baterii samochodowych, których ze względu na utratę pewnych parametrów nie można stosować dłużej w motoryzacji, ale które mogą znaleźć zastosowanie np. w stacjonarnych magazynach energii gromadzących nadwyżki energii odnawialnej.
Fiński koncern przytacza przy tym prognozy Międzynarodowej Agencji Energetycznej, zgodnie z którymi liczba samochodów elektrycznych na świecie wzrośnie z poziomu 3 mln do około 125 mln w roku 2030.
Globalny rynek recyklingu baterii w roku 2015 miał być warty około 1,7 mln euro, ale według MAE jego wartość wzrośnie już w najbliższych latach do 20 mld euro.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.