Gdynia: powstał statek do budowy morskich farm wiatrowych

{więcej}W gdyńskiej Stoczni Crist powstał statek, który posłuży do budowy morskich farm wiatrowych. Jego budowa kosztowała 150 mln euro.
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, oddany do użytku statek o nazwie Vidar jest jednostką typu „heavy lift jack up vessel” z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Jego długość wynosi 140,5 m, a szerokość 41 m. Statek dzięki specjalnemu systemowi samopodnoszącemu może szybko przekształcić się w 1200-tonowy dźwig, a także został wyposażony w system pozycjonowania z dokładnością do jednego metra.
Jednostkę zamówiła hiszpańska firma leasingowa Naviera Trans Wind i będzie wykorzystywana przez niemiecką firmę Hochtief Solutions AG.
Jak podaje PAP, powołując się na Krzysztofa Kulczyckiego ze Stoczni Crist, jego firma pracuje nad kolejnymi zamówieniami dla branży offshore, a gdyńska stocznia jest jedyną stocznią w Europie, która buduje tego rodzaju statki.
Wcześniej w Stoczni Crist na potrzeby offshore zbudowano m.in. specjalistyczną platformę budowlano-remontową o nazwie Thor, a także statek hydrotechniczny typu „heavy lift jack up vessel” o nazwie Innovation.
W ubiegłym roku Stocznia Crist otrzymała dotację w wysokości 5,5 mln zł w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, działanie 10.3 „Rozwój przemysłu dla odnawialnych źródeł energii”.
Stocznia Crist posiada udziały w fabryce elementów morskich elektrowni wiatrowych, która powstaje w Szczecinie. Udziałowcami w przedsięwzięciu, obok stoczni Crist, są także niemiecka firma Bilfinger Berger oraz Agencja Rozwoju Przemysłu.
gramwzielone.pl