Pociągi w Holandii zasilane energią z wiatru
Od początku tego roku narodowy przewoźnik kolejowy w Holandii zasila swoje elektryczne pociągi wyłącznie energią pochodzącą z farm wiatrowych.
Nederlandse Spoorwegen (NS) realizuje około 5,5 tys. przejazdów dziennie, a jego pociągami podróżuje w ciągu dnia przeciętnie ok. 600 tys. pasażerów.
Jak poinformował rzecznik NS Ton Boon, od 1 stycznia 2017 r. wszystkie elektryczne pociągi tej spółki są zasilane w 100 proc. energią wiatrową. Ponadto w planach NS jest ograniczenie zużycia energii w przeliczeniu na pasażera o 35 proc. do roku 2020 w porównaniu z rokiem 2005.
Przejście holenderskich kolei na OZE to efekt podpisanej dwa lata temu umowy na dostawę energii od operatora Eneco. Zgodnie z tą umową, którą podpisano na okres 10 lat, przejście na zasilanie pociągów NS wyłącznie energią wiatrową miało nastąpić najpóźniej 1 stycznia 2018 r. Ten cel udało się jednak zrealizować rok przed terminem.
Rzecznik NS ocenia, że to efekt szybkiego rozwoju energetyki wiatrowej w Holandii i wylicza, że przeciętnej wielkości elektrownia wiatrowa może wytworzyć w ciągu godziny tyle energii, aby wystarczyło do zasilenia pociągu na trasie 120 mil.
Holenderskie stowarzyszenie branży wiatrowej (Nederlandse WindEnergie Associatie, NWEA) podało, że w tym roku w Holandii zainstalowano 229 turbin wiatrowych o łącznej mocy 822 MW, które mają produkować energię w ilości wystarczającej do zaspokojenia zapotrzebowania 450 tys. osób. Na koniec 2016 r. łączny potencjał energetyki wiatrowej w Holandii wzrósł do 4,247 GW.
Wzrost zainstalowanego potencjału wiatrowego w Holandii to w dużej mierze zasługa wykorzystania offshore. Łączna moc morskich wiatraków w tym roku potroiła się do poziomu 957 MW.
Cel wyznaczony przez holenderski rząd to budowa potencjału lądowych farm wiatrowych na poziomie 6 GW do roku 2020, a także uruchomienie do 2023 r. morskich farm wiatrowych o łącznej mocy 4,45 GW.
W 2013 r. holenderskie władze zdecydowały, że zwiększą udział OZE w krajowym miksie energetycznym do 14 proc. do roku 2020 oraz do 16 proc. do roku 2023.
red. gramwzielone.pl